250.000x toegang tot schoon drinkwater

Ruim 250.000 mensen in Bertoua en omgeving, in het oosten van Kameroen, hebben dankzij Rotaryclub Scherpenzeel-Woudenberg in samenwerking met  Rotaryclub Veenendaal, Veenendaal-Regio, Rhenen-Veenendaal en de Rotaryclub in Bertoua zelf, toegang tot schoon drinkwater. Het project startte in 2000 met een paar duizend euro, een Nederlandse aartsbisschop in Kameroen, een bevlogen Rotarylid in Nederland en samenwerking met een Rotaryclub in Kameroen. Inmiddels is het klein begonnen project groot gegroeid. Geld voor het waterproject is bijeengebracht door talloze acties en bijdragen van andere Rotaryclubs, bedrijven en particulieren, samenwerking met Inbo Foundation, Royal HaskoningDHV, Cordaid en de internationale goededoelenorganisatie van Rotary: The Rotary Foundation.

Straks zelfvoorzienend

Vrijwel jaarlijks bezoekt een delegatie uit Nederland het project in Kameroen. In 2020 moeten alle watervoorzieningen zelfvoorzienend zijn. Een drinkwaterplaats aanleggen is vrij eenvoudig. Onderhoud, beheer en overheidsverantwoordelijkheid is een leerproces waar misschien wel een generatie voor nodig is. In Kameroen, maar zeker ook in Nederland.

rotaryclub-scherpenzeel-woudenberg-bertoua-3

Foto’s: Frank Diemel – Plaatwerk fotografen

rotaryclub-scherpenzeel-woudenberg-bertoua-1 rotaryclub-scherpenzeel-woudenberg-bertoua-2

Lees meer overRotary Club Scherpenzeel-Woudenberg