Gesmeerde inzameling voedselbank

rc-voorschoten-leidschendam-2rc-voorschoten-leidschendam-3Van aardappelpuree tot koffie en van houdbaar broodbeleg tot tandpasta – tweemaal per jaar verzamelt Rotaryclub Voorschoten-Leidschendam producten voor de lokale voedselbank. Bij de ingang van de plaatselijke supermarkt  geven twee leden de klanten een boodschappenlijstje met producten waaraan de voedselbank behoefte heeft. Bij de uitgang nemen twee andere leden de speciaal gekochte producten dankbaar in ontvangst.

Duizenden producten op Tuktuk naar de klant

rc-voorschoten-leidschendam-4Om het de klanten gemakkelijk te maken, staan alle gewenste producten in een centrale opstelling bijeen. Daar staat ook lid nummer vijf, die de klanten informatie geeft of helpt bij hun keuze. De samenwerking met de supermarkt loopt gesmeerd. De eerste jaren zorgde de winkel voor lege bananendozen. De leden vulden de dozen en reden af en aan naar de voedselbank. Inmiddels zijn de dozen vervangen door herbruikbare kratten. Ook staat er een marktkraam als herkenbaar innamepunt. En de supermarkt vervoert de opbrengst met een elektrische tuktuk naar de plaats van bestemming. De voedselbank wordt gerund door vrijwilligers en is afhankelijk van donaties in natura of geld. De wekelijkse voedselpakketten zijn bedoeld als noodhulp voor inwoners die het voor korte of langere tijd financieel niet redden, met een maximum van drie jaar. Een dag inzamelen is goed voor zo’n drieduizend producten.

Lees meer overRotary Club Voorschoten-Leidschendam