Groene hulp voor hospice De Heideberg in Santpoort-Noord

Eind februari werden we als Rotaryclub Santpoort-Brederode geconfronteerd met de enorme inzet van vrijwilligers die belangeloos hun tijd en hulp beschikbaar stellen. Nu, terwijl covid-19 de wereld op zijn kop zet, zien we dagelijks hoe de mens zich inzet voor de medemens. Juist Rotary moet zich tonen op dit soort momenten. Rotary connects the World!

Twee leden van de stichting Vrijwilligers Terminale Zorg IJmond maakten duidelijk dat de cliënten die in hun hospice De Heideberg in Santpoort-Noord hun laatste dagen, weken of in een enkel geval maanden, mogen doorbrengen worden verzorgd uitsluitend door een groep vrijwilligers die dag en nacht klaar staan. Altijd is een huisarts op de achtergrond beschikbaar voor medische hulp waardoor in een huiselijke sfeer met familie de cliënt rustig wordt voorbereid op het naderende afscheid. Verzorging van de mens, boodschappen doen, eten koken, tijd voor een gesprek en verwerking met elkaar als een afscheid realiteit is geworden. Dat kan uitsluitend als de groep vrijwilligers een hecht team is. En dat tref je aan bij hospice De Heideberg.

Op zo’n moment kun je een speld horen vallen in een bijeenkomst van een Rotaryclub waar humor, gezelligheid en vriendschap meestal de boventoon voeren. Veel bewondering en waardering kregen de twee dames na afloop van hun presentatie. Hoe vocational en community zich verenigen in een hospice waar zoveel liefde samenkomt.

Op de vraag hoe we als Rotaryclub deze hospice zouden kunnen (onder)steunen kwam voorzichtig de vraag of we misschien de tuin eens zouden willen aanpakken. De tuin die in het voorjaar plaats kan bieden aan familie en soms zelfs ook aan cliënten. Een plek voor rust en bezinning die moet uitnodigen om buiten even bij te komen van alles wat zich binnen afspeelt. Die kans lieten we ons als Rotaryclub dus niet ontgaan!

Met behulp van een hoveniersbedrijf dat gratis deskundigheid, gereedschap en plantmateriaal beschikbaar wilde stellen, is een plan opgezet om een aantal zaterdagen met elkaar als clubleden aan de slag te gaan. Helaas is het er nog niet van gekomen doordat het wereldwijde virus samenwerking in groepen een halt toe riep. Maar wat in een goed vat zit, verzuurt niet.

Als een klein moment van waardering hebben we twee grote bakken met planten gebracht voor de tuin zodat er toch nog enige kleur en fleur aanwezig is in zware tijden. Initiatiefnemers Sara Guven en Jurjen Kuipers van RC Santpoort-Brederode hebben op woensdagmorgen 8 april de 2 prachtige bakken aangeboden. De dank hiervoor sprak boekdelen. Hoe vocational en community service samen kunnen gaan in `Rotary connects the World`.