Kunststukje

Een grote brand verwoestte in 2015 de intensive care van het 266 bedden grote ziekenhuis Klinicka Bolnica in Split (Kroatië). Via een clublid met een Kroatische achtergrond kwam Rotaryclub Heerenveen in contact met het ziekenhuis en de drie Rotaryclubs in Split zelf om het ziekenhuis te helpen met een financiële bijdrage. Om het streefbedrag (144.000 US dollars) te bereiken, organiseren de clubs diverse activiteiten zoals de Kunstveiling en –beurs die Rotaryclub Heerenveen opzette met onder meer werk van 22 deelnemende lokale en regionale kunstenaars. Het aanbod was zeer ruim: recente kunstwerken van velerlei soort zoals sieraden, schilderijen, beelden, keramiek, glas en textiele vormen. Zo’n 35 werken werden uiteindelijk verkocht, waaronder het schilderij ‘Huizen’ van kunstenaar Hans de Graaf (zie rechts). Met de opbrengst komt de realisatie van een aantal revalidatiebedden, apparatuur voor het verwijderen van hersentumoren en monitoren voor de intensive care weer een stap dichterbij.

Lees hier meer overop deze website