Honderden leerlingen Staring College Lochem leren reanimeren

Rotary Club Barchem heeft op 21 januari een 4-jarige overeenkomst getekend met het Staring College over ondersteuning van het reanimatie-onderwijs aan leerlingen van de school in Lochem en Borculo. Dit zorgt ervoor dat de komen jaren vele honderden jongeren uitzwermen die levensreddende handelingen kunnen verrichten.

Om een hartaanval te kunnen navertellen is het belangrijk dat binnen 6 minuten begonnen wordt met reanimeren. Dankzij o.a. reanimatie onderwijs is de afgelopen 20 jaar de kans om een hartstilstand te overleven van 10 naar ruim 20 procent gestegen. Maar dat is natuurlijk nog niet voldoende!
Het Staring College biedt al enige tijd reanimatiecursussen aan een deel van de leerlingen, met steun van de Hartstichting. De subsidiëring van materialen als oefenpoppen en trainings-AED's via die weg stopt echter. Dankzij de langdurige ondersteuning van de Rotary kan het Staring College niet alleen doorgaan, maar zelfs de lessen uitbreiden naar al haar locaties. De organisatie van en het geven van de reanimatielessen worden verzorgd door een enthousiaste groep van docenten. Inmiddels worden al extra leerkrachten opgeleid tot reanimatie-instructeur.

De schoolleiding is erg blij met de steun van de Rotarians en ziet het naast een nuttige bijdrage aan de samenleving ook als een verrijking voor leerlingen, die leren oog te hebben voor anderen. Reanimeren is een ultieme daad van medemenselijkheid, maar mentaal ook een zware taak omdat de kans dat het slachtoffer alsnog overlijdt vrij groot is.