Veilig drinken uit vervuilde vijver

Door jarenlange contacten met het hospitaal Grarbet Tehadiso Mahber in Butajira (Centraal-Zuidelijk Ethiopië) heeft Rotaryclub Leerdam, met bijdragen van  onder meer dertien Rotaryclubs uit de regio en Rotaryclub Addis Ababa Entoto, een groot waterfilterproject in Ethiopië opgezet. Met de waterfilter kan een gezin zelf vier liter water per uur veilig en schoon filteren. De Tulip Waterfilters  zijn een Nederlandse vinding en uitgebreid getoetst op hun werkzaamheid in ontwikkelingslanden. Na zevenduizend liter moet de filter vervangen worden.

50.000 bewoners blijvend schoon drinkwater

rotaryclub-leerdam-schoon-drinkwaterrotaryclub-leerdam-waterfilterUitgebreid onderzoek ter plaatse heeft aangetoond dat de filters het meest effectief zijn in landelijke gebieden waar de bevolking afhankelijk is van (zwaar) verontreinigd oppervlaktewater. Zo wordt in het dorp Shirinto het regenwater opgevangen in vijvers. Het water is zeer verontreinigd. Nadat de werking van de filter aan de lokale bevolking is gedemonstreerd, wordt nu veilig gefilterd water gedronken. Voor de voorlichting, training en distributie wordt gebruikgemaakt van het hospitaal in Butajira. De ambitie is om in twee jaar zo’n 50.000 bewoners blijvend van schoon drinkwater te voorzien. De bevolking draagt bij naar vermogen.

Lees meer overRotary Club Leerdam