Water ondernemen

In Benin is bijna de helft van de bevolking aangewezen op water uit verontreinigde rivieren, vijvers en putten. Het vormt één van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid, in het bijzonder die van jonge kinderen. Rotaryclub Op Seyst, in samenwerking met de lokale Rotaryclub Cotenou Lagune in Benin, ondersteunt met opbrengsten uit diverse clubactiviteiten de Water Ondernemer. Dit initiatief van de Eijkelkamp Foundation geeft de komende jaren 100.000 inwoners duurzaam toegang tot schoon drinkwater waardoor het aantal ziektegevallen wordt teruggedrongen.

Op zonne-energie

Het schone water wordt geleverd door veertig jonge lokale waterondernemers, die ieder vier waterpunten onder zijn hoede heeft. Een waterpunt bestaat uit een geboorde put van circa veertig meter diep, voorzien van een onderwaterpomp aangedreven door zonne-energie, een voorraadvat en een elektronisch betaalsysteem. Ieder waterpunt voorziet ruim zeshonderd inwoners van water. De eerste waterpunten worden inmiddels intensief gebruikt door de lokale bevolking. Het aantal zieke inwoners is inmiddels opmerkelijk gedaald.

Lees meer overRotary Club Op Seyst te Zeist