Wie durft: laat je opsluiten in Lange Jan

De Koppelpoort met rechtsachter de Onze Lieve Vrouwentoren

In de Koppelpoort bij de Onze Lieve Vrouwetoren te Amersfoort (ook wel Lange Jan genoemd) bouwde Rotaryclub Amersfoort Young Ambition een ‘pop-up’ escape room om geld in te zamelen voor de toren. In een escape room laat je je (met een groep) letterlijk opsluiten en kun je door cryptische aanwijzingen binnen een gestelde tijd de sleutel vinden om te ontsnappen. De bezoekers aan de Amersfoortse escape room moesten ontsnappen naar de toren met de opdracht om de burgers te waarschuwen voor de brand. Hier kregen ze 45 minuten de tijd voor.

Jongste Rotaryclub & kadastraal nulpunt

Tijdens de grootste vrijwilligersactie van Nederland: NLdoet

De jongste Rotaryclub van Nederland (opgericht eind 2016, gemiddelde leeftijd 31 jaar) wilde met dit initiatief niet alleen geld ophalen maar ook aandacht vragen voor de geschiedenis van Amersfoort. Bezoekers van de escape room kregen eerst een korte rondleiding van de Amersfoortse Gidsen die vertelden over de geschiedenis van de stad en de brand die in de achttiende eeuw de kerk naast de toren heeft verwoest. Met haar ruim 98 meter hoogte is de Onze Lieve Vrouwetoren de op twee na hoogste laat middeleeuwse toren van Nederland. De locatie van de toren vormt het kadastraal nulpunt van Nederland.

Lees meer overRotary Club Amersfoort Young Ambition