De Argentijnse Tango

Op woensdag 11 september maakt onze kersverse voorzitter Jannie Lammers ons bekend met de Argentijnse tango. Hoewel veel overeenkomsten, zijn er ook grote verschillen met de Ballroom variant. Jannie en haar partner Ronald hebben het dansen al sinds hun kennismaking hoog in het vaandel.

Jannie toont ons eerst wat opnames van dansende paren, waaronder wij ook Jannie en Ronald in vroegere jaren kunnen ontwaren. Ronald vertelt dat de Tango hen precies op de dag af 42 jaar geleden bij elkaar bracht. Gelach en bewondering valt hen ten deel.

Bij zowel de Argentijnse- als ballroom tango is het belangrijk dat lengte als het postuur van de dansers op elkaar afgestemd zijn.

Met enige dansjes leggen zij ons de verschillende stappen uit. Daarbij worden ook begrippen uitgelegd:

Als je niet kunt volgen, kun je ook niet leiden.

De leider geeft ruimte aan de volger.

De man nodigt uit en leidt daarmee.

De vrouw kan passief meedansen, maar kan ook initiatief nemen.

Je danst je eigen partij.

Om je danspartner te vinden word je niet gevraagd.

Met deze spelregels gaan we zelf aan de slag, paartjes worden gevormd en worden enkele stapjes geoefend. Alle leden worden omgevormd tot tijdelijk dansparen en we kunnen van start. Daarna gingen we moe maar voldaan huiswaarts en sloot Jannie haar eerste “Samenspel“ avond om 20.00 uur af!