Schiphol Ground Support Equipment
Op woensdag 20 november hielden wij onze clubavond in Het Eksternest waar wij 1 x per maand te gast zijn. Voor deze avond was Patrick Lasten uitgenodigd. Patrick hield een boeiende uiteenzetting over de Ground Support Equipment op Schiphol. Patrick is 53 jaar en heeft een hts-vliegtuigbouwkunde opleiding aangevuld met bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na een start bij de Interturbine Group heeft hij achtereen volgens gewerkt bij KLM en Swissport en is nu verbonden aan Honeywell. |
||||||||||
De Ground support is een dynamisch geheel met veel equipment. Hierbij zijn vele factoren van belang, zoals aankoop, de financiering, het onderhoud, de vervanging en de innovaties. Patrick start met een aantal interessante Facts & Figures. Zo is Schiphol voor 69,8% eigendom van de Nederlandse staat,20% van de gemeente Amsterdam, 8% van Aéroport de Paris en 2,2% van de gemeente Rotterdam. |
||||||||||
|
||||||||||
Wat is er aan equipment nodig voor de vluchtafhandeling op de grond. Patrick laat ons de belangrijkste zien, namenlijk: Conveyer belts, Maindeck en Lowerdeckloaders, Pushback-enTow trucks, Ground Power Units, Catering trucks en Fuel trucks. |
||||||||||
Je praat hier natuurlijk over een total asset management, met als uitgangspunt om het laagste “Total Cost of Ownership te bewerkstelligen. Dart betekent o.a. op het juiste moment vervangen, niet wachten tot onderhoud en reparatiekosten te hoog worden en restwaarde te laag. Het is dus contstant zoeken naar het optimum. |
||||||||||
In de praktijk wordt de ideale situatie (nog) niet bereikt. De waan van alle dag levert bovenvermelde uitdagingen op. Dagelijks is er natuurlijk veel aandacht om de optimale vervangingfstermijnen te realiseren. Juist dan kun je ook innoveren, wat in een high tech bedrijf absoluut noodzakelijk is.De belangrijkste innovatie is wel de elektrivicatie van de equipment. De aanschaf is duur, maar het onderhoud veel goedkoper. Per regio is er veel verschil op gebied van iinovatie van de infrastructuur. Ook waterstof is in ontwikkeling. AOok daar zijn er hooggespannen verwachtingen. Tenslotte wordt ook nagedacht over de inzet van een taxibot (Tow trucks zonder chauffeur). |
||||||||||
Even na 20:30 uur overhandigde onze voorzitter Jannie Lammers aan Patrick een bedankje, dat hij weer ter beschikkking stelde aan de stichting Aap. Ale aanwezige leden en partners kijken terug op een interessante en leerzame avond. |