Waterburgemeester Almere

Op woensdag 19 juni hadden wij als gast Kevin van Drumpt, waterburgemeester van Almere vanaf 2019. Kevin is de enige waterburgermeester van Nederland en voor-gedragen op initiatief van de stichting Economic Board Almere. Het is een onbezoldigde pioniersfunctie, met de belangrijke taak om vorm te geven aan een ambassadeurschap dat het waterlandschap van Almere effectief onder de aandacht van de Gemeente Almere en haar bewoners brengt om zo bij te dragen aan positieve beeldvorming en verbinding van belangen.

Er zijn contacten met de duikersvereniging, de algemene en de studenten- roeivereniging, waarvan de laatste zelfs faciliteert dat er op de Vaart getraind wordt voor de Olympische Spelen. Er zijn projecten, zoals bijvoorbeeld met scholen over water in samenwerking met drinkwaterbedrijf Vitens. En er zijn ideeën, zoals het idee om evenementen te organiseren, floating events, die de stad uitdagen om niet met de rug naar het water, maar om zich meer met het zicht op het water te ontwikkelen. De ontwikkeling van de Esplanade met Strand 22 is daar een voorbeeld van. Een “Olstgrachtconcert”, zoals het Amsterdamse Prinsengrachtconcert, is ook zo’n idee.

Er is ook interesse in andere steden, Amsterdam, Gouda, voor een waterburgermeester. Er is voorlichting en contact met musea, zoals het Scheepvaartmuseum. Door voorlichting en het leggen van verbindingen wordt nieuw potentieel zichtbaar. Het toerisme in Almere groeit, daar kun je als stad met je bijzondere waterhuishouding op inspelen.

Doordat Almere 5 meter onder zeeniveau ligt, is er nooit water te kort. Almere pompt water door van de Markermeer via haar wateren naar Harderwijk, Randmeer. Dat levert een mechanisch eb en vloedeffect op. Almere is als selfmade polderstad kwetsbaar. Daarom wordt bijv. het gemaal van Block van Kuffeler (1967) niet digitaal, maar “handmatig”, met vier elektromotoren, bediend. Het is qua capaciteit en opvoerhoogte één van de grootste gemalen ter wereld. Het verhaal van Kevin van Drumpt roept veel op. Het is dat hij in zijn positie verschillende lijnen tussen het bestuur, bewoners, bedrijven van Almere en daarbuiten bij elkaar kan brengen. We zijn benieuwd naar het vervolg in de toekomst.

Zelf is Kevin als eigenaar van restaurant “De Kapitein” in Noorder Plassen West en verhuurbedrijf “Sloepverhuur Almere” lid van de Ronde Tafel, waar je tot je veertigste jaar lid van kunt zijn. Hij nodigt Rotary Weerwater uit om contact te leggen met de Ronde Tafel. Wie weet wat er hierdoor aan samenwerking ontstaat. Onder applaus en dankwoord overhandigt onze voorzitter Francisco Kevin een fles wijn als dank voor zijn inspirerend verhaal.