Wiko Mokking `Houd het simpel`
Op woensdag 19 oktober hadden wij Wiko Mokking te gast. Wiko maakt complexe processen in het bedrijfsleven al 22 jaar simpel. Hij wil graag zijn leerpunten met ons delen in deze lezing. “Eenvoud is beter dan twee keer fout” Simpel is ook moeilijk . |
Wat is simpel. Vaak ook nodig en gemakkelijk en mogelijk. Van nature willen mensen het simpel doen vooral als je alleen bent. Bij meer mensen wordt het al ingewikkeld. Zo heeft hij een voorbeeld: de groei bij Brouwerij Bavaria in Lieshout en hoe Het duurde 26 weken voordat ze de klant bereikt hadden binnen hun groei van kleine brouwerij naar een grote brouwerij. Eigenaar van het familiebedrijf Swinkels vond dit veel te lang duren. Hij stelde kritische vragen aan de management staf binnen het bedrijf. Als klein bedrijf zouden ze dit in 3 dagen kunnen uitvoeren. Target werd verkort van 26 weken naar 2 weken. Wiko werd uitgenodigd om dit te implementeren en zijn project heette “Easy Beer”. Hij is begonnen met 1 op 1 gesprekken over van kroeg naar klant. B.v. met manager techniek. Hij kreeg te doorzien dat de verkopers niet de juiste gegevens aanleverden aan de manager financiën. Daardoor gingen procedures niet goed. Hij heeft dit gewijzigd door de verkopers een eenvoudig formulier bij een prospect. in te laten vullen en dit verder bij de binnendienst verder uit te laten werken. Hij heeft dit verder uitgewerkt in een handige app, die nu veel wordt gebruikt in het bedrijfsleven. |
Bij versimpeling moet je juist verder blijven versimpelen. Nog een voorbeeld Royal Smilde Bakery. Niet alle broodjes worden altijd even gelijk zoetig gebakken. Ook een probleem bij de verkopers. Bijvoorbeeld tijdens het onderhandelen bij een supermarkt. Dan gaat het om de prijs. De klant vraagt aan de verkoper om het sticker te verplaatsen naar links op de verpakking en dan was hij bereid om meer te betalen. Verkoper denkt dat hij gescoord heeft. Bij de logistiek gaat het dus helemaal fout om de informatie op het sticker te kunnen lezen door de machine. Verkoper heeft dus een slechte deal gemaakt en wist niet dat dit helemaal niet werkt bij de productie. Eén offerte template was de oplossing. Dat komt bij de binnendienst en wordt verwerkt in de productie. (1 fabriek en 5 divisies) dus 1 template. Conclusie: Bij versimpeling moeten mensen niet meer terug kunnen in het oude systeem. Simpel |
Er ontstond nog een goede discussie over verandering, lef en weerstand binnen een organisatie. Ze willen verandering, maar willen niet zelf veranderen. De tactiek is om de enthousiastelingen bij elkaar te zetten en een pilot uit te zetten. Dus niet altijd bij de top of leidinggevenden beginnen. Wiko opereert vervolgens meer als een voorbeelder en niet zo als mediator. Hij maakt apps om de wijzigingen en de versimpelingen door te voeren. |