...Verder lezen

Ik mag dan wel vegetarisch zijn. Maar wij kunnen onze vrienden niet opzadelen met alleen maar noten en zaden. Overigens hou ik nog wel van wat gefermenteerd fruit, al is het alleen maar om mijn geheugen op te frissen voor een goede brainstorm.”

“Goed ” zei de mier. “Laten we meteen beginnen!”. Zo organiseerden ze bijeenkomsten om hun vrienden te inspireren voor belevenissen, maar ook lezingen over duurzame prakEjken. Ze leerden andere dieren over composteren, het belang van biodiversiteit en hoe ze hun ecologische pootafdruk konden verkleinen.

Op een zonnige dag besloten ze een hardloopwedstrijd te organiseren voor alle dieren in het bos. "Beweging is ook een belangrijk aspect van gezondheid," zei de olifant “bij mij kan er nog wel een kilootje van af”. De mier stemde in en ze maakten plannen om een hardlooproute uit te zeUen voor de grootste jaarmarkt in het bos.

Toen de dag van de wedstrijd aanbrak, kwamen er honderden dieren bijeen. Ze hadden veel plezier samen, ze spraken die avond met elkaar over energie besparen, belang van een schoon milieu, water in de toekomst en wat

ze nog beter konden doen. Aan het einde van de wedstrijd gaven ze 600 kinderen een sporttas! Met duurzame producten, wellicht herbruikbare waterflessen en biologische snacks.

Langzaam maar zeker begon het bos er groener en gezonder uit te zien. De dieren voelde zich sterker, zowel fysiek als mentaal, en gelukkiger door hun gezamenlijke inspanningen.

"Duurzaam en gezond. Gewoon doen!" fluisterde de mier, terwijl hij tevreden naar het groeiende bos keek. De olifant knikte instemmend. "Het zijn de kleine stappen die het verschil maken," zei hij.

“Wat denk jij?” vroeg de mier aan de olifant? “Krijgen we ook alle serieuze mensen van de Rotary mee?”

“Natuurlijk”, zei de olifant. Voor wie deze eenvoudige krachEge oproep hoort laat zich vast en zeker raken in zijn hart en komt vanzelf tot actie!