Essentiële humanitaire hulp voor Oekraïne

Rotaryclub Amersfoort-Regio heeft met diverse projecten geld opgehaald voor Oekraïense vluchtelingen in Amersfoort. Door allerlei omstandigheden bleek dat geld voor dat doel minder nuttig besteed te worden. Na rijp beraad heeft de club daarom besloten om daarmee een tweetal humanitaire initiatieven voor Oekraïne zelf te ondersteunen.

Een deel van het geld, exact € 2.015, is besteed aan dertig weerbestendige slaapzakken, die inmiddels die inmiddels, via de Maksym Petukhov, Terra Vita – Charitable Ukrainian Fund, een weg naar Oekraïne hebben gevonden. Zie hiervoor de verantwoording van Maksym Petukhov.

Een bedrag van € 4.000 is overgemaakt naar de ANBI-stichting Music for Ukraine voor de aanschaf van een tweedehands ambulance

De Oekraïens-Nederlandse muzikant Oleg Lysenko – medeoprichter en voorzitter van Music for Ukraine – woont inmiddels al ruim de helft van zijn leven in Nederland, maar is geboren en getogen in de Oekraïense regio Poltava en opgeleid als bayanist (knopaccordeonist) aan het conservatorium van Kyiv.

Met Oekraïense en Nederlandse gastmuzikanten zet hij zich in voor zijn geboorteland, door geld bij elkaar te spelen voor essentiële humanitaire hulp. Met de opbrengst van eerdere benefietconcerten hebben zij inmiddels twee goed uitgeruste tweedehands ambulances naar Oekraïne kunnen sturen, waarvan de tweede dubbel dienstdoet als mobiele tandartskliniek voor achtergebleven burgers en soldaten in oorlogsgebied in het oosten van Oekraïne.

De bijdrage van Rotaryclub Amersfoort-Regio is inmiddels besteed aan de aanschaf van een derde ambulance.