Het recycle proces
Fietsen, malen, smelten, persen en klaar!
In het LAB staan achtereenvolgens een fiets die een shredder aandrijft waar verzameld plastic in wordt vermalen. Het resultaat zijn plastic korrels die in een ‘extruder’ worden gegoten. Dit apparaat, dat nog het meest wegheeft van een groot kitpistool, smelt de korrels om en perst een dikke warme draad plastic in een mal. De mal heeft de vorm van bijvoorbeeld een onderzetter, schildpadje of vlinder. Deze wordt vervolgens onder een pers gezet die door kinderen wordt aangedreven met een hefboom om maximaal te persen. Het plastic wordt hard en na afloop kan het resultaat uit de mal worden gehaald. Begeleidend video- en lesmateriaal brengt kinderen bij welke soorten plastic er zijn, wat de gevaren van plastic zijn en welke soorten wel, en welke niet kunnen worden hergebruikt.
3D printen
Is er iets meer voorbereidingstijd dan kan je ook de 3D printer iets laten maken. De 3D printer is een eenvoudig ge bedienen printer voor leie opjeten. Met het programma XYXprint R2 (downloaden van het internet) kan je op een laptop een ontwerp laden (dit zijn .stl files die je op het internet kan vinden). Het printen duurt wel even, maar het is leuk om er iets bijzonders van te maken als deel projectje in de voorbereiding dat het PlasticRecycle LAB langskomt. Deze printer is zo verplaastsbaar dat het ook in de klas kan worden neergezet als apart "recycle station"
Filament printen
Er is ook een filament printer aanwezig, een printer die alleen een dunne drad makt die in de 3D pritner weer kan worden gebruikt. Deze printer is zo verplaastsbaar dat het ook in de klas kan worden neergezet als apart "recycle station"
Iets leren
Ook is een luister en vraag moment onderdeel van het Plastic Recycle LAB.
- Welke plastics zijn er, hoe kan je die onderscheiden?
- Wat kan je doen om mnder plastic te gebruiken
- Wat kan je niet meer doen als eer geen plastics meer zijn, kan je leven zonder plastic
Het samen bespreken en samen iets bedenken tegen onnodig plastic is belangrijk. Je staat verstelt met wat jongeren bedenken.