RotaryClub Arnhem-IJssel

Hoe is het om lid te zijn van Rotary?

Rotary is een internationale organisatie bestaande uit lokale Rotary Clubs. Het doel is het samenbrengen van beroepsleiders om humanitaire diensten te verlenen, het bevorderen van ethische standaarden en het opbouwen van goodwill en vrede in de wereld. Rotary is dan ook actief in de bestrijding van polio, hulpvaardig bij watervoorziening, leesvaardigheid en vele andere goede doelen.

In Nederland streven 20.000 leden naar een beter welzijn, gezondheid en cultuur in de wereld.

RotaryClub Arnhem-IJssel

Fraaie woorden, maar hoe gaat het er in onze club aan toe?

In onze club tref je mannen aan, van verschillende leeftijden met diverse beroepen. We komen als het even kan graag bij elkaar op de maandagavond, voor een drankje aan de bar en daarna een eenvoudige doch smakelijke en voedzame maaltijd. We bespreken wat clubzaken, en krijgen daarna vaak een boeiende lezing over onverwachte zaken. Of een mede-Rotarian vertelt over dingen die hem zakelijk of persoonlijk bezighouden. Er is voldoende ruimte om met de sprekers in discussie te gaan, en dieper door te vragen. Elke avond levert zo weer nieuwe inzichten op. En soms ook inspiratie voor je eigen werkzaamheden, of ideeen om verder op te pakken en wellicht in de toekomst te ondersteunen.

Mocht je zelf met persoonlijke vragen zitten, dan kan je na afloop van een bijeenkomst altijd wel een mede-Rotarian vragen om advies of luisterend oor, uiteraard in vertrouwen. En hoe langer lid, hoe meer hechte vriendschappen er ontstaan.

Bovendien hebben we een groot aantal projecten lopen die we leuk vinden om te doen, waarvan het maatschappelijke rendement zeer dankbaar is.

Onze projecten

Koken voor daklozen

Na gedane arbeid wel even evalueren ...

MEDISCHE MONDKAPJES VOOR MALAWI

Good morning all!

We would like to show our gratitude to RC Arnhem-IJssel, RC Arnhem-Huissen, RC Rheden-Rozendaal, RC Zevenaar & Hulptroepen.nl for your hard work and generous donation to bring 8.000 masks to the heroes in our hospitals in Malawi.

Beste Rotary Clubs in Arnhem en omstreken,

Wij willen jullie vanuit ‘The warm heart of Africa’ hartelijk bedanken voor de 8,000 maskers die jullie naar Malawi hebben gestuurd. We hebben de maskers verdeeld over de drie voornaamste Covid-19 centers in Malawi. In het noorden van het land zijn de maskers geleverd aan St John’s Hospital in Mzuzu; in het zuiden bij Queens Hospital in Blantyre en in de hoofdstad Lilongwe zijn ze bij de District Health Office geleverd. Deze bijdrage maakt een groot verschil voor onze verpleegsters en artsen die onder hele moeilijke omstandigheden in de ziekenhuizen werken met (nog steeds) een groot tekort aan Personal Protective Equipment (PPE).

Wij hebben wat foto’s bijgestuurd van de handover en een artikel uit de krant. Uiteraard zijn wij niet het ziekenhuis ingegaan onder deze omstandigheden, vandaar de fotos buiten in het zonnetje.

Nogmaals onze hartelijke dank en we kijken ernaar uit om meerdere projected samen te kunnen doen in de toekomst.

Met warme groeten uit Malawi van RC Lilongwe-Lingadzi!

Eveline Sibindi van Dam
President Elect RC Lilongwe-Lingadzi

Handjes-uit-de-Mouwen voor BioVakantieOord

Omgangshuis Arnhem

Een aantal zaterdagen gaan leden van onze RotaryClub naar het Omgangshuis in Arnhem. In het Omgangshuis worden kinderen van gescheiden ouders herenigd met hun 'niet-verzorgende' ouder. Dat is in veel gevallen de vader. Moeders komen boven in het pand van het Omgangshuis hun kroost brengen; beneden wachten de vaders om twee uur lang met hun kind te spelen. Dit gebeurt dan onder toezicht van de vrijwilligers van het Omgangshuis,

De voorziening voorziet in een grote behoefte. Als de scheiding nog vers is, lukt het ouders vaak niet een 'normale' omgangsregeling te treffen. In zo'n geval kan de rechter bepalen dat het contact met de niet-verzorgende ouder plaatsvindt via het Omgangshuis.