Nationaal Polio Comité - NPC

NATIONAAL POLIO COMITÉ - NIEUWSBRIEF

Oktober 2015

We zijn dichter dan ooit bij een polio-vrije wereld. Maar uw hulp is nog steeds nodig!

In 2015 hebben we wereldwijd, in de periode tot en met september, minder poliogevallen gezien dan ooit. In augustus was het Afrikaanse continent gedurende 1 jaar vrij van polio, een mijlpaal van belang! Op 20 september j.l. werd de wereld officieel vrij verklaard van Wild Polio Virus type 2 (WPV), één van de drietypes WPV die een polio uitbraak kunnen veroorzaken. In Pakistan werden vanaf medio september (het laagseizoen voor de verspreiding van het wilde virus) meer dan 35 miljoen kinderen tegen polio gevaccineerd. Allemaal berichten die ons hoopvol en optimistisch stemmen, dat we binnenkort deze verschrikkelijke ziekte, die vooral jonge kinderen treft, ook echt uitgeroeid zullen hebben. http://www.polioeradication.org/

Het is van het grootste belang om in deze fase van de strijd ook vastberaden dóór te zetten en te blijven helpen om grote vaccinatiecampagnes mogelijk te maken. Dat doen we natuurlijk vooral omdat we als Rotarian beloofd hebben dat kinderen kunnen opgroeien in een poliovrije wereld, en doen dat ook uit eigen welbegrepen eigenbelang.

In het kaartje hiernaast staan donker gekleurde gemeenten waar het virus een uitbraak kan veroorzaken. Polio is niet alleen een bedreiging voor de kinderen in Afghanistan of Pakistan, ook in Nederland kunnen slachtoffers vallen, immers, polio is ‘just one plane-ride away’.

www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Wetenschappelijk/Rapporten/2014/juli/Vaccinatiegraad_Rijksvaccinatieprogramma_Nederland_Verslagjaar_2014

BREAKING NEWS

Vrijdag 25 september 2015 verwijderde de WHO Nigeria van de Polio Endemic List. Nu blijven er nog twee landen over waar nog uitbraken zijn van deze verlammende ziekte.

Hoe ver zijn wij verwijderd van een polio vrije wereld? Wat is nog nodig om het werk te voltooien? Kunnen we samen geschiedenis schrijven?

Op 23 oktober as vindt onze derde jaarlijkse World Polio Day event plaats met een rechtstreekse uitzending uit New York, 6.30 p.m. eastern time

Deze uitzending is in Nederland op 24 oktober om 00.30 uur te beluisteren. Meer info is te vinden op http://www.endpolio.org/

Wat kunnen wij doen?

Het Global Polio Eradication Initiative, het organisatiecomité waarin Rotary een leidende rol speelt, vraagt van ons twee dingen:

·

Financiële ondersteuning (met de verdrievoudiging van de Gates Foundation erg aantrekkelijk, zie oranje blok)

·

Zo breed als mogelijk aandacht vragen voor het unieke verhaal van de strijd tegen polio.

Hier wordt echt geschiedenis geschreven!

Beide aspecten komen voorbeeldig samen in het End Polio Now tulpen project. Het is een bijzodnere, laagdrempelige fundraising mogelijkheid waarmee u het gesprek over polio op gang kunt brengen.

POLIO, DE SITUATIE VAN 30-9-2015 bron:www.polioeradication.org

5 januari 2014

Rood = actieve overdracht van ‘wild’ polio virus

1 $ doneren = 3 $ voor strijd tegen polio

Voor de periode 2013-18 heeft de Gates Foundation aangegeven donaties van Rotarians te matchen. Voor elke dollar die door Rotarians (Rotaryclubs) gedoneerd wordt draagt de Gates Foundation twee dollar bij. Maximaal 35 miljoen $ per jaar komt voor deze match in aanmerking. Doneer daarom vandaag nog op NL56 INGB 0000 0097 79 onder vermelding van clubnaam + internationaal clubnummer (clubs) of naam van lid + internationaal lidnummer (Rotarians).

Nummers op te vragen bij eigen clubsecretaris.

Meer info bij leden NPC

Cees Smit Sibinga