Maandbrief augustus 2024

De Vierdaagse en een klapper!

De derde week van juli staat in het teken van de Vierdaagse van Nijmegen. Wandelaars hebben hiervoor maandenlang getraind. Dat geldt ook voor de voorbereidingen van de Rotaryclubs van de plaatsen waar de Vierdaagse route doorheen komt. Op elke dag was er een Rotary pleisterplaats ingericht, op de laatste dag zelfs twee. Daar werden Rotary en Rotaract wandelaars met hun meelopers hartelijk ontvangen en voorzien van soep, broodjes, fruit, frisdrank, koffie, thee, koeken en nog veel meer.

De 1e  dag was dat in Elst bij RC Elst-Over Betuwe, met voorzitter Elles Springs voorop.

Zij ontving bekende Rotarians – herken je ze?

1 of 2

De 2e dag was er een prachtige rustplek bij RC Wijchen-Beuningen-Tweestromenland. Daar kwam ik Pieter Schut tegen.

Hij coördineert alle PR rond de Rotary Vierdaagse activiteiten. Kijk maar eens op Facebook bij Rotary en de 4daagse 2025.

De route op dag 3 komt vlak langs mijn huis in Milsbeek maar de grote Rotary rustplek is in Groesbeek.

Goed verzorgd door RC Nijmegen Zuid en RC Nijmegen-Stad en Land. Daar was ook PDG Anneke Assen en als gast collega DG van District 1610 Jan de Mooij.

De zomer bereikte een kookpunt op dag 4, waardoor alle afstanden werden ingekort. Dat was sneu voor RC Cuijk die nu veel minder wandelaars konden begroeten.

Maar de enthousiaste ontvangst was er niet minder om!

Op het punt waar alle routes samenkomen vóór de Via Gladiola stonden RC Nijmegen en RC Rijk van Nijmegen.

1 of 2

Daar was het heel druk en ook daar bleef maar weinig eten en drinken over… Net als bij RC Cuijk hadden zij iets speciaals: de enige echte Rotary wafels.

1 of 2

Die Rotary wafels zijn zo populair dat de andere rustplekken volgend jaar ook aan de wafels zullen gaan. Want iedere wandelaar die een Rotary wafel heeft gegeten, heeft de Vierdaagse fluitend succesvol uitgelopen!

Op woensdag 31 juli zou ik mijn eerste clubbezoek gaan doen, bij RC ’s-Hertogenbosch en RC Vught gezamenlijk. Inderdaad: ‘zou’ gaan doen… halverwege kreeg ik een klapband  waardoor de takelwagen erbij moest komen.

1 of 2

Gevolg: dat ging niet  ‘naar Den Bosch toe’…Jammer - volgende keer beter!

In augustus hoop ik ongeschonden Maastricht en Weert te kunnen aandoen. Daarover volgende keer meer!

Oh ja. De agenda met clubbezoeken raakt al behoorlijk vol, maar er is nog wel wat ruimte. Dus voor de clubs die zich nog niet hebben gemeld: het kan nog!

Hartelijke groet,

Peter de Koning