Happy New Rotary Year!

We zijn begonnen aan een nieuw Rotary jaar. Uittredend Gouverneur Guido Rijninks heeft de versierselen aan mij overgedragen.  Tijdens de gouverneurswissel van RC Cuijk heb ik Guido bedankt voor zijn inzet in 2024-2025 en – als mijn eerste officiële daad – dat onderschreven met een Paul Harris Fellow onderscheiding.

Alle feestelijke plichtplegingen zijn inmiddels achter de rug. Tijd om aan de slag te gaan! De mails van alle kanten, vooral vanuit USA, vliegen me al om de oren. Clubbezoeken worden georganiseerd. Tijdens ‘mijn’ jaar ga ik zo veel mogelijk samenwerken met Peter Elbers (DGE) en Debbie Kenyon-Jackson (DGN) over dagdagelijkse Gouverneurszaken. Daarmee willen we zo veel mogelijk continuïteit in het districtsbestuur brengen, waardoor dat meer houvast biedt. Immers: een gouverneur heeft een termijn van een jaar, maar beleid is vaak meerjarig. En bovendien: alleen ga je wel snel, maar samen kom je verder.

Zo hebben we een aanvraag voor financiële ondersteuning door middel van een garantstelling gehonoreerd ten behoeve van het Summercamp, georganiseerd door RC Deurne-Asten-Someren. Tijdens het eindfeest op 12 juli was ik te gast – mijn eerste bezoek! - en heb ik gezien hoe de Rotarians dat prima hadden georganiseerd. De 15 jonge buitenlandse gasten (van Finland tot Taiwan) hebben een geweldige tijd gehad. En doordat iedere Rotarian meehielp verstevigt het de onderlinge band binnen de club. Kortom: alleen maar winnaars!

Deze maand zal ik druk zijn met bezoeken aan de Nijmeegse Vierdaagse. Door meerdere clubs worden rustplekken georganiseerd tijdens de tocht, waar Rotarians uit de hele wereld elkaar tegenkomen. Rotary laat zich van zijn beste kant zien: People of Action! Ook hier gaat er vooraf best wat geregel aan vooraf. Maar door het plezier bij de clubs en bij de wandelaars is dat het zeker waard.

Het is gelukt de vacature voor Areal Governor in Regio II te kunnen invullen. Ad Franse gaat deze taak op zich nemen. En in de ‘halve’ regio III hebben we afscheid genomen van Monique van Amelsvoort. Zij neemt een sabattical mét een PHF op haar revers.

Dat brengt me bij de clubbezoeken. Er staan er inmiddels 27 gepland. Diverse met meerdere clubs tezamen, zodat het totaal aantal betrokken clubs op 45 ligt. Een mooi aantal, maar er kunnen er dus nog best meer bij. Vanaf augustus gaat dit beginnen.

Maar nu eerst: fijne vakantietijd!

Peter de Koning

Gouverneur 2024-2025