Het versterken van ons publieke imago

Het publieke imago van Rotary is waar mensen buiten Rotary aan denken als ze onze naam horen. Maar naamsbekendheid is nog maar het begin. Ons publieke imago wordt gevormd door de acties van onze leden, de activiteiten die we ondernemen, de impact die we hebben en meer.

Een sterk publiek imago bevordert het vertrouwen en moedigt mensen aan om met ons in zee te gaan. We kunnen helpen ons publieke imago op te bouwen door verhalen te delen die ons als mensen van actie laten zien en anderen inspireren om mee te doen.

Het promoten van Rotary bij het grote publiek kan zo eenvoudig zijn als het dragen van uw Rotary-pin of zo uitgebreid als het organiseren van een geïntegreerde marketingcampagne. Door het begrip van Rotary bij het publiek te vergroten, versterken we ons vermogen om impact te maken in gemeenschappen over de hele wereld.

Waarom zou mijn club zich zorgen maken over het publieke imago van Rotary?

Uw club kan op veel manieren profiteren van een sterker publiek imago van Rotary. Het vergroten van het bewustzijn en begrip van Rotary helpt potentiële leden aan te trekken, wekt een gevoel van trots op bij de leden, moedigt leden van de gemeenschap aan om hun tijd en geld te doneren, en helpt uw club zich te onderscheiden van andere mogelijkheden voor vrijwilligerswerk.

Wat kan ik doen om het publieke imago van mijn club te promoten?

Als Rotary- of Rotaract-lid ben je een ambassadeur voor ons merk. U bevindt zich ook in de beste positie om te beschrijven hoe clubprojecten en -activiteiten uw gemeenschap ten goede komen. In het Brand Center vindt u veel hulpmiddelen waarmee u de goede werken van uw club kunt promoten, positieve media-aandacht kunt genereren en uw leden kunt presenteren als mensen van actie. Mogelijkheden zijn onder meer:

Websites: Uw clubwebsite kan de eerste plaats zijn waar potentiële leden, deelnemers en donateurs uw club en Rotary tegenkomen. Werk uw website regelmatig bij met afbeeldingen, clubactiviteiten en mogelijkheden voor vrijwilligerswerk, zodat communityleden met u in contact kunnen komen.

Pro-tip: link naar verhalen en blogberichten op Rotary.org die de impact van Rotary over de hele wereld laten zien.

Sociale media: Sociale media zijn een gemakkelijke manier om in contact te komen met een groot publiek binnen en buiten uw Rotary-netwerk. Deel nieuws over clubprojecten en nodig volgers uit voor meer informatie door naar uw clubwebsite te linken.

Pro tip: De sociale media-inhoud van Rotary International is klaar om te delen! Volg de socialemediakanalen van Rotary en deel berichten op de kanalen van uw club.

Evenementen: Programma's, evenementen en serviceprojecten helpen uw club te promoten en anderen te inspireren om mee te doen. Plan evenementen die uw gemeenschap aanspreken, tegemoetkomen aan lokale behoeften en het publiek aanmoedigen om deel te nemen.

Tip van een professional: wees voorbereid op het verzamelen van de namen en contactgegevens van deelnemers en neem vervolgens contact met hen op.

Spreekbeurten: Maak gebruik van de mogelijkheden in uw gemeenschap om te spreken over uw club en wat Rotary doet. Zorg ervoor dat u PowerPoint-sjablonen van het Rotary-merk en foto's of video's van hoge kwaliteit gebruikt.

Tip van een professional: Voeg een call-to-action toe aan uw publiek, zoals het uitnodigen voor een clubbijeenkomst of evenement, het vragen om een donatie of het aanmoedigen van een bezoek aan uw website.

Meer informatie over het promoten van Rotary en uw club vindt u in het Brand Center. Reclame, merchandise en partnerschappen met lokale organisaties zijn ook effectieve manieren om het merk van Rotary te versterken en de bekendheid van uw club te vergroten.

Hoe kan ik de projecten van mijn club promoten?

Het opnemen van een PR-component in uw projectplan kan helpen de media-aandacht te trekken en de projecten en evenementen van uw club te ondersteunen die zij verdienen. Volg deze stappen voor succes:

Ken uw lokale media: Voordat u verhalen naar een journalist stuurt, leest u uw plaatselijke krant, luistert u naar het avondnieuws en volgt u journalisten en nieuwsorganisaties op Facebook en Twitter om te bepalen waar een Rotary-verhaal zou kunnen passen. Dan:

Maak een medialijst en houd deze actueel.

Ontwikkel een relatie met een verslaggever en blijf in contact, zodat hij of zij zich jou zal herinneren.

Overweeg om een plaatselijke journalist uit te nodigen voor een clubbijeenkomst of om deel te nemen aan een serviceproject.

Schrijf een persbericht dat journalisten willen lezen: Deel nieuws over uw clubprojecten, fondsenwervende evenementen of de komst van Youth Exchange-studenten met een persbericht. Uw persbericht moet:

Voeg een overtuigende reden toe – een ‘nieuwshaak’ – waardoor de media het verhaal kunnen volgen.

Beantwoord de ‘vijf W’s’: wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Noem een clublid dat zal reageren op vragen van de media.

Voeg beeldmateriaal toe wanneer u de release naar tv-stations verzendt.

Wees beknopt: Beperk het persbericht tot één pagina en plak het in de hoofdtekst van uw e-mail, in plaats van het als bijlage te verzenden.

Vergeet niet te delen en op te volgen:

Plaats nieuwsberichten over uw evenementen en projecten op uw clubwebsite en sociale media.

Houd uw public relations-inspanningen bij door te letten op Rotary-gerelateerde verhalen in de nieuwsmedia waarmee u contact hebt opgenomen.

Of bekijk de orginele engelse versie:  https://my.rotary.org/en/learning-reference/learn-topic/enhancing-our-public-image