Foto's en afscheidspeech DG Bert Meijer

Wat een fantastisch Rotary jaar heb ik achter de rug.

Ik memoreer de start van mijn gouverneursjaar met de conventie in Melbourne en in Nederland de viering 100 jaar Rotary waar ik heb meegefietst met de Rotary bakfiets, folders van de Santa Run uitgedeeld en heel veel leden informeel heb kunnen spreken. Ik heb van de 67 clubs in ons district er 58 bezocht. En dat waren hele bijzondere ervaringen, van Enschede tot ’s Heerenberg, van Winterswijk naar Harderwijk. Van reguliere bijeenkomsten tot college Tour-achtige bijeenkomsten. Van Gala naar een clubbezoek waar net een lid is overleden. Je maakt van alles mee en dat maakt het bijzonder. Heel speciaal was het om RC Voorst tot 100% PHF club te mogen benoemen.

Op districtsniveau zijn veel functie wisselingen geweest; het districtsecretariaat ging over van Annette Olree naar Alice van Oppenraaij. Het district penningmeesterschap Gert Willem Kok naar Jaco Voltman, Voorzitter international van Hans Nillesen naar Brain McDonald, de vertegenwoordiging van Rotaract Thomas Snel naar John-Melle Bokhorst en Solmaz Yilmazturk, het AG schap in regio 5 van Tonny Grimberg naar Jan van der Kolk en het voorzitterschap van de TRF commissie van Peter Weda naar Carla Kuijpers. Daarnaast hebben we nog vacatures voor AG in regio 2 en 4 en zijn we bezig om de functie voor Vocational Service op districtsniveau anders in te vullen.

Op landelijk niveau is de financiering van het voedselbos gerealiseerd in het kader van 100 jaar Rotary in Nederland, ICT LEAD onderzocht om te optimaliseren, een klachtencommissie en vertrouwenspersonen ingesteld. Tenslotte komt Gordon McInally naar de landelijke conferentie mental health op 25 juni naar Nederland.

Rotary is een wereldwijde organisatie en dat merk en voel je op de verschillende internationale bijeenkomsten. Rotary kan echt het verschil maken en de wereld een beetje beter! Create hope in the world was en is een mooi jaarthema van onze wereld president. Met mijn collega gouverneurs hebben we dat vertaald naar samen bouwen aan vitale relaties.

Ik  heb geprobeerd om tijdens de clubbezoeken aandacht te vragen voor mentale gezondheid en om dit met elkaar te bespreken. Door vragen te stellen aan een ander, door echt belangstelling te tonen, kun je het verschil maken. Want, werken aan mentale gezondheid, oog hebben voor elkaar, samen bouwen aan vitale relaties dat creëert hoop in de wereld. Dan kun je ook de vraag stellen:

Hoe gaat het echt met jou?