OPENINGSSPEECH DG 2024-2025 MICHAEL KORS

Het Koelhuis, Zutphen. Zaterdag 22 juni 2024

Ook van mijn kant van harte welkom.

Na mijn dankwoord aan Bert (red: Bert Meijer, DG 2023-2024) en de meer dan terechte PHF die hem zojuist is opgespeld, richt ik mij graag tot jullie, Rotary vrienden uit alle windstreken. Uit Nederland, uit Duitsland en uit Oostenrijk.

Inkomend Zone-Director Harriette Verweij,
Collega Districtbestuurders + partners,
Collega DG’s met partner uit het land,
Meine Freunde vom Partnerclub aus Rhein-Selz,
Meinem Club aus dem Lungau,

Mijn prachtige club Rio aan de IJssel die deze bestuurswissel mogelijk maakt, en natuurlijk Marion, Moira, Muireann, Jamie en Jip!  Fijn dat jullie er allemaal zijn.

Vrienden, het magische Rotaryjaar 2024-2025 staat op het punt van beginnen. 525.600 minuten puur genieten!

‘The magic of Rotary’. Ons nieuwe jaarthema.
Die ene droom, die ene persoon die je kunt helpen,
welk doel je je daarvoor moet stellen;
hoe groot het succes als je dat weet te realiseren!

De voorbereiding was ‘groots en meeslepend’ zou Marion zeggen.
o.a. in Basel, in Rome en in Orlando waren we voor onze opleiding.
In Orlando met alle 540 inkomende gouverneurs: alle landen ter wereld vertegenwoordigd!

Nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden, daarover ging het ook in Orlando. De wereld verandert en Rotary verandert mee. Vroeger hadden ouders vier kinderen, nu hebben kinderen vier ouders.
Rotarians zijn People of Action, en melden dat via pers en social media. In een woord dus: MARKETING. Gouverneurs gaan in deze trend mee: de maandelijkse gouverneursbrief wordt vervangen door een wekelijks bericht op diverse social media. Help ons die berichten te verspreiden graag. Laat me dat onderschrijven met een eeuwenoud gezegde dat ik gisteren bedacht heb: ‘bekendheid maakt de Rotarian’ 😊.

Als club bereik je successen die je als individu niet had kunnen bereiken. En als District ondersteunen we daarbij. Onze staf, onze AG’s en onze commissies staan dag en nacht voor jullie klaar. Ze kennen elke club uitwendig, ze hebben elk project al meegemaakt, ze controleren het weer wanneer nodig, en ze kennen elke sluiproute om ergens te komen. Dus, stel ze al jullie vragen.

Een belangrijk hoofdstuk voor mij persoonlijk binnen Rotary, is EndPolioNow. Sinds vele jaren ben ik voor Nederland verantwoordelijk voor de polio NID missies, waar we vaccineren in landen ver van ons. In landen met een andere cultuur, een andere beleving van het leven.
Ik leen daarbij graag de woorden die Shekhar Metha, de Rotary wereldpresident van 2021-2022, sprak tijdens zijn reis door alle districten. Hij komt uit India en zei: “jullie geven aan ons, ik kom uit een land dat júllie steunen; ik zie met eigen ogen wat jullie steun voor ons betekent!”

Een voorbeeld van wat die steun betekent en welke ikzelf mocht meemaken deel ik graag met jullie. Het betreft een jonge vrouw genaamd Mahid. Ik kwam haar tegen en ze straalde; ze zag er ogenschijnlijk gelukkig uit. Maar als ik je nou vertel dat Mahid woont in een slum ergens in Lahore, Pakistan, dat ze weinig meer bezit dan de kleren om haar lichaam, én dat ze zowel doof als stom is…  Ik vroeg haar oom waarom ze aanwezig waren bij de polio NID, want ze was duidelijk te oud voor een vaccinatie. Hij vertelde dat ze iedere keer langskomt als er gevaccineerd wordt, omdat ze zelf, en haar broer, ooit zijn gevaccineerd. Door Rotarians. Dat ze weten wat voor naars polio met je kan doen, en dat zij, dankzij Rotary, daarvan gevrijwaard zijn.

Ik gun ieder van jullie en al jullie clubgenoten, je eigen Mahid. Of ze nou in Pakistan woont of bij jou om de hoek. Iemand die blij en trots is om wat Rotary haar of hem heeft gebracht.

Ieder z’n Mahid; dat maakt dat jij en ik weten waar je het voor doet.
En dat maakt dat jij en ik een goed verhaal hebben.

Dat is ‘The Magic of Rotary’.

Dank voor jullie aandacht.