Maandthema Maart

Maandthema Maart: Water, Sanitatie en Hygiëne

Schoon water, sanitaire voorzieningen en voorlichting over hygiëne zijn basisbehoeften voor een gezond milieu en een productief leven.

Wanneer mensen toegang hebben tot schoon water en sanitaire voorzieningen, nemen door water overgedragen ziekten af, blijven kinderen gezonder en gaan ze regelmatiger naar school en kunnen moeders minder tijd besteden aan het dragen van water en meer tijd aan het helpen van hun gezin.

meer info

Zo helpt Rotary

Door middel van water-, sanitatie- en hygiëneprogramma's (WASH) mobiliseren de leden van Rotary middelen, vormen ze partnerschappen en investeren ze in infrastructuur en training die leiden tot verandering op de lange termijn.

De landelijke estafette om 100 jaar Rotary in Nederland te vieren heeft in ons district Noord-Nederland focusgebied WASH. Het thema Water komt niet alleen tot uiting in projecten, maar ook in de manier waarop de estafette door het district zal gaan. Van suppend tot varend met solarboats wordt het estafettestokje doorgegeven en ook de DisCon op 13 mei a.s. in Harlingen heeft het thema Water.

Er zijn prachtige 'Water'projecten in ons land, zoals het IHE in Delft met een sponsorprogramma voor internationale studenten om de kennis over Water wereldwijd te stimuleren, EndPlasticSoup, het 6T en het WASH for Schools project in Tanzania. In ons eigen district is de Rotary Waterwandeling van RC Appingedam-Delfzijl-Eems Dollard een mooi voorbeeld.

Water is leven

Water is een heel breed onderwerp en dat maakt het ook uitdagend. In de hele wereld hebben we ermee te maken: van watersnood tot schaarste en van noodzakelijke sanitaire- en schoon drinkwatervoorzieningen tot de noodzaak om een einde te maken aan de PlasticSoup. In ons district is de Waterkerngroep de aanjager om het thema Water binnen clubs goed op de agenda te krijgen. De Waterkerngroep bestaat uit 4 leden die allemaal watercommissaris zijn bij één van de 63 Rotaryclubs. Johan van Teeffelen is voorzitter en heeft ook zitting in het landelijke Waterplatform. Op dit moment hebben 49 clubs een watercommissaris wat betekent dat dit thema bij driekwart van de clubs goed op de agenda kan worden gezet.

De Waterkerngroep zorgt ervoor dat al deze commissarissen aangehaakt blijven. Dat zij weten wat er in het district speelt op dit gebied en dat de kennis die er is gedeeld wordt. Het waternetwerk van al deze commissarissen tezamen heeft het op gang brengen en houden van een ‘Waterbeweging’ binnen het district als doel. Hierdoor kan een bijdrage geleverd worden aan de doelstellingen van het focusgebied schoon water en sanitatie in 2030.’

Twee tot drie keer per jaar gaan de watercommissarissen met elkaar op pad om inspiratie op te doen en om kennis te delen. Deze bijeenkomst wordt altijd gecombineerd met een bezoek aan een locatie die met water te maken heeft. Zo zijn het Woudagemaal en een productielocatie van Waterbedrijf Groningen bezocht en vorig jaar was een bijeenkomst in Kampen om daar met eigen ogen te zien wat ze daar doen om bij hoog water de voeten droog te houden. Het bezoek wordt altijd gecombineerd met een interessante spreker over het thema.