'Alles raakte ik kwijt'

Jurjen van Houwelingen (1983) had een mooi leven, vertelt hij. ‘Ik had een goedlopend marketingbureau met 25 man in dienst. Mijn leven liep op rolletjes…’ Totdat een hersentumor zijn leven compleet op zijn kop zette. ‘Het begon met hoofdpijn. Hevige hoofdpijn. Echt van het niveau dat je kotsend boven de wc pot hangt van de hoofdpijn. Ik was er wel mee naar de huisarts geweest, maar die zei ‘je bent te druk’, hij verwees me niet door. En toen ik op 5 december 2017 weer thuiskwam met hoofdpijn en weer op bed ging liggen, toen raakte ik het volgende moment opeens in een coma.

Een tumor was ontstaan in mijn brein, wat nu een enorme drukverhoging veroorzaakte op mijn hersenen.’ Van Houwelingen zakte in elkaar en 112 werd gebeld en hij werd naar het ziekenhuis gebracht. Toen maakten ze een CT scan en toen pas zagen ze die tumor zitten. Toen is in eerste instantie een drain aangebracht om de druk op zijn hersenen te verminderen en een paar dagen later is ook die tumor succesvol verwijderd. Maar toen moest van Houwelingen nog bijkomen… En dat gebeurde heel langzaam. Maar diegene die wakker werd was bij lange na niet de persoon die hij ooit was. Van Houwelingen was nagenoeg blind. En zijn geheugen was ernstig beschadigd. In het begin wist hij helemaal niets meer. Hij wist niet eens dat hij kinderen had of dat hij getrouwd was. Alles was weg.

Hij verteld nu: toen ik bijkwam was ik hevig gedesoriënteerd. Er moest mij elke vijf minuten opnieuw verteld worden wat er precies was gebeurd en wat ik in dat ziekenhuisbed deed. Toen dat besef eindelijk een beetje indaalde en duidelijk werd met welke beperkingen van Houwelingen moest zien te leren leven viel hij in een groot diep gitzwart gat. ‘Ik kon alleen maar denken: Mijn leven is voorbij. Ik kan niets meer! En ik begon meer en meer te fantaseren over hoe ik mijzelf van het leven kon beroven. Want zo wilde ik niet verder leven. Op een gegeven moment had ik mijn zelfmoord helemaal uitgedacht. Ik wist hoe ik het zou, het was alleen nog wachten op een geschikte gelegenheid… Maar van Houwelingen is er nog steeds. Hij heeft zijn plannen om er een eind aan te maken niet doorgevoerd. Wat is er veranderd?

Hij vertelt: Op een gegeven moment moest ik de realiteit in de ogen kijken. Ik zat in een enorm rouwproces. En daar moet je doorheen. Maar ik ontdekte er is ook echt wel licht aan het einde van deze tunnel. Antidepressiva bracht wat verlichting. En op aandringen van mijn familie en directe omgeving ben ik een keer gaan kijken bij een atelier voor mensen met ‘niet aangeboren hersenletsel’. Ik was altijd al creatief en hun gedachte was, misschien is dat wel iets om te doen voor Jurjen. Ik kon niet meer werken, de aandelen van mijn bedrijf heb ik moeten verkopen. Dat was een rouwproces op zichzelf! Ik had dat bedrijf opgebouwd in de afgelopen 15 jaar! Maar goed, Ik ging toch kijken, met lichte tegenzin, dat wel. Maar ik ontdekte dat ik nog kunst kon maken! Abstracte kunst, waarin contrasten een grote rol spelen.

Van Houwelingen begon zijn werk te verkopen en hij vond een nieuwe betekenis voor zijn leven. Inmiddels heeft hij een eigen atelier in Amsterdam. En nu is hij kunstenaar en motivational speaker. Hij leerde een aantal levenslessen in het omgaan met deze situatie. Hij vertelt: Ik ontdekte dat mensen mijn verhaal inspirerend vonden. En ik vond het altijd al leuk om voor groepen mensen te staan en mijn verhaal te delen.’ Van Houwelingen klom het podium weer op en gaat nu door het leven als kunstenaar en motivational speaker. In het najaar van dit jaar komt zelfs zijn boek uit. ‘Ik had nooit gedacht dat dat zou lukken, maar met de hulp van een ghostwriter is het boek er dan toch gekomen! De titel van het boek? Als je het even niet meer ziet. Lessen voor een veerkrachtig leven.

Jurjen spreekt regelmatig ook bij Rotary clubs!  Kijk voor meer informatie over Jurjen op www.jurjenvanhouwelingen.nl of volg hem op instagram: www.instagram.com/jurjens_art. Jurjen komt zijn verhaal graag delen! Hij sprak onder andere op de DISCON van district 1560 in 2023. Als u een inspirerende spreker zoekt voor een avond bij uw Rotary club, voelt u zich dan vooral vrij om hem te benaderen. Hij komt graag zijn inspirerende verhaal van veerkracht moet u delen!