Definieer het doel van het bericht. Wat moet de bezoeker weten, doen, of voelen na het lezen? Dit helpt om focus aan te brengen en het bericht doelgericht te maken.
Stel vast welke actie je wilt dat de lezer onderneemt (bijv. inschrijven, contact opnemen).
Stap 2: Doelgroep Analyseren
Bepaal voor wie het bericht bedoeld is. Speel in op de behoefte (denk vanuit de ontvanger “What’s in it for me?
Pas de tone of voice en stijl aan op de doelgroep om een persoonlijke en relevante benadering te waarborgen.
Stap 3: Hoofdboodschap Formuleren
Schrijf een duidelijke en kernachtige hoofdboodschap die de kern van je bericht samenvat.
Gebruik concrete en aansprekende taal die meteen duidelijk maakt waar het over gaat en wat de voordelen zijn voor de lezer.”
Stap 4: Structuur en Opmaak
Begin met een krachtige kop die de aandacht trekt en het belangrijkste punt weergeeft.
Gebruik korte alinea’s, opsommingstekens, en tussenkopjes om de leesbaarheid te verbeteren.
Voeg een visuele component toe (zoals een afbeelding, video, of grafiek) indien relevant, om de boodschap te versterken.
Stap 5: Call-to-Action
Sluit het bericht af met een duidelijke Call-to-Action die de gewenste actie aanmoedigt. (en als je je ergens moet aanmelden een knop die daarheen leidt)
Meet na publicatie de impact en effectiviteit (bijv. klik- en conversieratio’s) en optimaliseer indien nodig.
Stap 6: Publicatie
Download en gebruik de sjabloon (klik hier!) om je infornatie te structureren en stuur dit naar de redactie van de Districts Communicatie Commissie met vermelding van gewenste publicatiedatum. Vergeet niet om eventueel beeldmateriaal bij te sluiten!