D1570-DRC

Commissie: Districts Rotaract commissie (DRC)

Doel DRC

De Districts-Rotaractcommissie ondersteunt Rotaract-clubs in het District.

Taken en verantwoordelijkheden DRC

Coördinatie van Districtsbrede activiteiten gerelateerd aan Rotaract;

-

Bevordering van betrokkenheid van Rotaract-clubs en hun leden bij (activiteiten van) het District door regelmatig contact met Area Governors en clubs;

-

Promotie van Rotaract door deelnemers uit te nodigen om te spreken op evenementen, samen te werken in serviceprojecten en gezamenlijke leerevenementen op het gebied van leiderschap en professionele ontwikkeling bij te wonen;

-

Ondersteuning bij het opzetten van nieuwe Rotaract-clubs in het district;

-

Het bieden van leermogelijkheden en ondersteuning aan functionarissen en adviseurs van de Rotaract-clubs;

-

Toezicht op administratieve functies van Rotaract-clubs binnen het District.

Samenstelling DRC

De DRC bestaat uit een gelijk aantal Rotarians en Rotaractors. Bij de samenstelling wordt de voorkeur gegeven aan degenen die ervaring op clubniveau hebben met Rotaract, aan Rotaract-alumni en Rotaract-leden met leiderschapspotentieel.

Het duovoorzitterschap van de DRC wordt bekleed door een door de Gouverneur benoemde Rotarian en de Districts-Rotaract-vertegenwoordiger. Beiden worden voor een termijn van één jaar benoemd, met mogelijkheid tot verlenging. Hierbij wordt een bestuursopvolgingsplan gebruikt, om te putten uit de expertise van ervaren DRC-leden en die van nieuwe leden binnen de DRC te ontwikkelen. Het plan moet ook voorzien in een overlapperiode, zodat nieuwe voorzitters belangrijke procedures en beleid van hun voorgangers leren. Waar haalbaar en uitvoerbaar moet worden voorzien in de continuïteit van het lidmaatschap van de DRC door een of meer leden voor een tweede termijn te benoemen.

District Rotaract-vertegenwoordiger (DRV)

De DRV is lid van een Rotaract-club in het District. De wijze van verkiezing zal worden bepaald door de Rotaract-leden in het District, beoordeeld door de Districts-Rotaract-commissie en voorafgaand aan de verkiezingen formeel goedgekeurd door de gouverneur. De DRV moet gedurende één volledige termijn als voorzitter van een Rotaract-club of als lid van het Districts-Rotaract-commissie hebben gediend voordat hij in functie treedt. Alle eventuele verkiezingsgeschillen zullen worden opgelost door de gouverneur op basis van het Districtsbeleid, in overleg met de Districts-Rotaract-voorzitter. RI zal niet ingrijpen.

Indien er in het District slechts één Rotaract-club is, zal de DRV in principe de meest recente beschikbare Rotaract-clubvoorzitter zijn.

De Districts-Rotaract-vertegenwoordiger wordt begeleid en geadviseerd door de gouverneur en werkt samen met de Districts-Rotaract-commissie en overige Districtscommissies.

Verantwoordelijkheden DRV

De Districts-Rotaract-vertegenwoordiger zorgt, samen met andere leden van de Districtsstaf, voor

-

het ontwikkelen en verspreiden van een Rotaract-Districtsnieuwsbrief;

-

het ondersteunen en implementeren van leerevenementen op het gebied van leiderschap;

-

het uitvoeren van promotie- en uitbreidingsactiviteiten van Rotaract in het hele District;

-

het plannen en uitvoeren van serviceactiviteiten (indien goedgekeurd door driekwart van de Rotaractclubs in het District);

-

het bieden van advies en ondersteuning aan Rotaract-clubs bij de uitvoering van hun projecten;

-

ondersteuning bij het coördineren van gezamenlijke Rotary‒Rotaract-activiteiten in het District;

coördinatie van PR-activiteiten voor Rotaract op Districtsniveau;

-

het plannen en implementeren van een leersessie voor Rotaract-clubfunctionarissen in het District;

-

het helpen en ondersteunen bij het oprichten van nieuwe Rotaract-clubs in het district.

De DRV is medevoorzitter van de DRC en is de contactpersoon tussen de Rotaract-clubs en het District.

Samenstelling 2024-2025:

Voornaam

Achternaam

Club

Functie

Lorenz

van der Ven

Rotaract Club Utrecht

voorzitter –

District Rotaract Vertegenwoordiger

Nanning

van der Hoop