Samenstelling Jeugd Commissie

Scherpenzeel-Woudenberg

1/2/2022

1/2/2026

De districts jeugdcommissie behartigt de jeugdvraagstukken binnen ons district. In het clubjaar 2022-2023 sluiten we aan bij het motto van onze gouverneur: Imagine! Stel je voor dat we met de jeugdprogramma’s van Rotary de levens van kinderen en jongeren leuker of interessanter kunnen maken!

We focussen op:

• Rotaract
  • Zomerkampen en
  • Jeugduitwisselingen

Rotary wil graag jonge en actieve leden werven. Interact en Rotaract kunnen kweekvijvers zijn nieuwe enthousiaste aspirant leden. Vanuit deze clubs kunnen leden doorstromen naar onze Rotaryclubs. Binnen ons district zijn hier veel voorbeelden van.

De meeste commissieleden zijn ervaringsdeskundigen op het gebied van Interact  en Rotaract en allemaal hebben we ervaring met zomerkampen en met de uitwisselingsprogramma’s (long term en short term).

Tevens hebben twee leden zitting in de MDJC (multi District Jeugd Comissarissen) Clasine Scheepers-Zijlstra en Lucien Krapels Schram.

In de afgelopen jaren, de Coronajaren uitgezonderd, ontving ons district meerdere jaarkinderen (long term). Commissieleden van de DJC zorgden in enkele gevallen voor het soepel verlopen van het proces.In het clubjaar 2022-’23 ontvangt ons district 7 jaarkinderen. De jaarkinderen verblijven in gastouder gezinnen bij de ontvangende Rotaryclubs.

Meer informatie over de jeugdprogramma’s kunt u hier vinden (link naar meest actuele presentatie of het filmpje van de MDJC).

Informatie voor de clubs is hier te vinden (link naar de volgende pagina)

Informatie voor de clubs

• Clubs kunnen een jaarkind sponsoren voor een long term of short term exchange.
  • Clubs kunnen een zomerkamp organiseren

Voor short term worden er weinig eisen aan de club zelf gesteld. Aanmelding moet wel via de club gebeuren. De kosten voor deelname liggen bij de deelnemer zelf.

Voor long term (jaaruitwisseling) gelden meer regels. Wanneer en club een jongere een sponsort voor een jaaruitwisseling betekent dit ook dat die Rotaryclub ook een buitenlandse jongere terugontvangt voor een jaar en alles voor deze jongere organiseert.

Dat betekent de zorg voor gastgezinnen (huisvesting), school enzovoort. De kosten voor het uitzenden en ontvangen van een kind zijn best hoog. Op de website van de MDJC staan hiervoor tabellen.

Er bestaat wel een financiele tegemoetkoming die door de Multi District Jeugd Commissie aan de clubs wordt betaald. Alle informatie hierover is hier te vinden (link naar presentatie van de MJDC).

Op de landelijke pagina (link) saan alle mogelijkheden en voorwaarden. Leden en geinteresseerde jongeren kunnen zich hier ook aanmelden voor de informatiebijeenkomst op 3 september 2022.

Is jullie club geinteresseerd in de mogelijkheden die Rotary kan bieden met betrekking tot de jeugdprogramma’s, dan is een van de commissieleden altijd bereid om langs te komen en hier meer over te vertellen. U kunt contact opnemen met de commissievoorzitter Lucien Schram.