© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Persberichten schrijven – formats en tips

Redactionele insteek

Eén van de meest gemaakte fouten in een persbericht is de een verkeerd gekozen insteek: vanuit de persoon of het bedrijf geschreven. Een persbericht zonder goede redactionele insteek wordt door een journalist direct naar de prullenbak verwezen.

In principe moet een persbericht zo geschreven zijn dat een journalist of redacteur het 1-op-1 over zou kunnen nemen. Door onderstaande vragen te beantwoorden, word je op weg geholpen bij het verzamelen van de ingrediënten voor een succesvol persbericht.

Nieuwswaarde van het persbericht

Hoe groter de maatschappelijke gevolgen/belangen, hoe groter de nieuwswaarde.  Denk bijvoorbeeld aan een nieuw medicijn tegen kanker. Het persbericht kan ook gaan over iets bijzonders, wat nog bijna nooit iemand (in Nederland) heeft gedaan of is overkomen, bijvoorbeeld het beklimmen van de hoogste berg, of het winnen van een prijs.

Vervolgens beschrijf je wat de gevolgen zijn van het nieuws op het dagelijkse leven van de lezer/kijker/luisteraar, of wat er zo bijzonder aan wat jij hebt gedaan of jou is overkomen.

Eerste alinea

Beantwoord nu voor de eerste alinea: wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Tweede alinea

En voor de tweede alinea: hoe. Noem voorbeelden, beschikbare achtergrondinformatie, zoals een onderzoeksrapport, etc.

En welk beeldmateriaal kun je toevoegen?

Aan het einde van het persbericht

Wie kan de pers benaderen voor meer informatie en/of, wie is de perswoordvoerder?
Zet je naam, functie, telefoonnummer e e-mailadres hier.

Do’s

  1.  Zorg voor een goede medialijst, geselecteerd bij het artikel.
  2. Koop de bladen waar je in wilt staan of neem een abonnement.
  3. Maak een overzicht van interessante rubrieken.
  4. Vergeet Internet niet mee te nemen in je medialijst.
  5. Probeer achter de frequenties en de deadlines te komen.
  6. Maak een vaste lay-out (format) voor persberichten (zie voorbeelden EVON persberichten).
  7. Laat de toon en boodschap van je bericht aansluiten bij het medium waar je het naar verstuurt.
  8. Zorg voor contactgegevens waar journalisten heen kunnen bellen of mailen als ze meer informatie willen.
  9. Weet je het antwoord op een vraag van een journalist niet, vraag dan wat de deadline is en zeg terug te komen met een antwoord.
  10. Zorg dat je professioneel beeldmateriaal in hoge resolutie beschikbaar hebt.
  11. Zorg dat je bijzonder bent, of een bijzonder product hebt (focus).
  12. Zorg dat je (ook) online als expert geprofileerd bent.
  13. Bouw een band op met lokale media.
  14. Bepaal vooraf wat het doel van het persbericht (voor - en na een bijeenkomst/activiteit) is, om gericht te kunnen schrijven voor een bepaald publiek.
  15. Richtlijnen over het schrijven van een persbericht voor- en achteraf:
  • Lengte
  • Opbouw
  • Stijl
  • Wat moet er in de 1e, 2e, 3e alinea, etc.
  • Welke vaste onderdelen moeten erin
  • Wel of geen hyperlinks
  • Schrijfstijl
  • Inhoud koppen

16. Deadlines: een persbericht achteraf moet snel geschreven worden, anders is de nieuwswaarde voorbij. Dus niet iedereen erover mee laten beslissen!

17. Coördinatie:

  • Wie coördineert?
  • Wie keurt de definitieve versie goed?
  • Wie is geautoriseerd (bevoegd en bekwaam)?
  • Wie verstuurt het definitieve persbericht en bepaald naar welke media het gaat? 
  • Wie zijn er binnen jouw organisatie bekwaam om persberichten te schrijven?
  • Wie doet de "technische" kant van het persbericht (opmaak, hyperlinks, foto's in de juiste resolutie, etc.).

18. Richtlijnen voor de foto's, waarvan en welke vorm: close-up's, overzichtfoto's, etc. Houd rekening met de AVG!

19. Helderheid over uit hoofde van wie het persbericht wordt geschreven: als jouw organisatie een bijeenkomst met een andere partij heeft en die partij het persbericht ook wil hebben, maak daar dan heldere afspraken daarover.

20. Volg journalisten op X die over jouw vakgebied/onderwerp schrijven.

21. Zorg voor NIEUWSWAARDE!!!

Don’ts

  1. Arrogantie: zeg niet tegen redacties dat de lezers al tijden op jouw verhaal zitten te wachten.
  2. Smeken om exposure.
  3. Een commerciële/wervende tekst in een persbericht. Al je hoop op het benaderen van 1 journalist vestigen.
  4. Je persbericht naar een algemene medialijst sturen.
  5. Online onvindbaar zijn.
  6. Persbericht zonder NIEUWSWAARDE!!!

Dit hele document plus een tweetal voorbeelden is te vinden door deze LINK te volgen.

terug