Schoon water, voor ons zo vanzelfsprekend

Schoon water, voor ons zo vanzelfsprekend, maar voor velen een onbereikbare droom

‘Water en armoede’ is het hoofdthema van de Discon 2006 van district 1570. In het sfeervolle Academiegebouw van de Universiteit van Utrecht, een plek waar deze dag de butler Alfons over al het water waakte en er zeer zuinig mee was, verzamelden zich vele getrouwe Rotarians. Sommigen nog wat moe van het gouverneursdiner de avond ervoor, zoals onder meer de President’s Representative David Douglas Morgan. ,,I did not sleep very much’ vertrouwde hij verslaggeefster toe. Zijn speech leed er overigens niet onder. Veel speeches, veel interessante thema’s, veel fellowship and gezelligheid.

‘Water is de bron van alle leven’

Het ging in de verschillende toespraken meer over water dan over armoede. Maar wel duidelijk is, dat schoon water een vanzelfsprekendheid is in rijke landen en een haast onbereikbare droom in arme landen. Theo Joosten, RC Scherpenzeel-Woudenberg liet voor de pauze een indringende reportage zien over Bertoua in Kameroen. Uit dit verhaal werd al duidelijk dat er niet altijd sprake is van gebrek aan water, maar gebrek aan zuiver water. Water is politiek gezien een belangrijk item, al lijkt dat niet altijd zo. Jan Leentvaar (RC Lelystad) had wel echt even moeten zoeken naar de relatie tussen deze beide, maar na enig speurwerk realiseerde hij zich dat hij, die ook tweewekelijks met de Melanie Schultz van Haegen, staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat om de tafel zit om te praten over het waterbeleid, eigenlijk dagelijks met deze combinatie bezig is. In Nederland is een wat verouderd waterbeleid dat nu weer vernieuwd wordt en waar de inzichten die ook elders ter wereld zijn gevormd, worden verwerkt. In politiek opzicht is water en waterbeleid ook zeer belangrijk: vaak immers ontstaan conflicten over het gebrek aan water. Marcel de Wit verhaalde over de combinatie ‘Water en Klimaat’. Op dit moment hebben we een balans met het water, dat wil zeggen hier in Nederland. Het merkwaardige fenomeen doet zich voor dat ondanks het vele water dat door ons land stroomt, er toch een tekort kan ontstaan. Nu nog wordt het water door het gehele land geleidt, door middel van talloze waterwegen, boezems, schutten en sluisjes. In tijden echter waar de temperaturen stijgen en de neerslag achter blijft, kan er een watertekort ontstaan, zoals in enkele hete zomers al het geval is geweest. Frans van Knapen (RC Amersfoort West) sloot de lezingensessie af met het thema ‘Water en Gezondheid’. ,,Water is de bron van alle leven. Voor je lichaam heb je anderhalve liter per dag nodig.’Met duidelijk genoegen presenteerde hij op de dia’s enkele bacteriën en parasieten die in water leven en waar je erg ziek van kunt worden. Maar juist die vervuiling wil hij aanpakken. ,,Nederland is een uitzondering met schoon water als vanzelfsprekendheid.’’ Op korte termijn ziet hij graag dat alle Rotaryclubs zich inzetten voor het slaan van een bron of het plaatsen van een waterpomp, eentje die zelf door de bewoners daar zelf gemaakt kan worden. ,,Er zijn 70.000 clubs in de wereld, als ze het allemaal doen ben ik zeer tevreden. De kosten hiervan mogen geen beletsel zijn. Voor de langere termijn ziet hij groot voordeel in de oprichting van een Rotary Doctors Veterinary Bank. Dat zou echter samen moet en gaan met andere organisaties, zoals de Veterinarians sans Frontiéres, en het World Food Program. Belangstelling is er al volop.

Kostbaar en toch goedkoop

Er was natuurlijk meer, het GSE team stelde zich voor, de President Representative hield een mooi betoog, de inkomend gouverneur gaf zijn prioriteiten al vast aan, Tussendoor vertelde Jaap Touw, RC Nieuwegein, over NetWerk, het project om jongeren aan een baan te helpen en uiteraard dit alles onder de hilarische leiding van butler Alfons die met overduidelijke mimiek en soms met subtiele gebaren de tijd in de gaten hield. Als je dan naar huis rijdt, het bekende en voor ons zo gewone flesje water onder handbereik, dan realiseer je je weer eens hoe kostbaar dit schone water is, terwijl het wel super goedkoop is. Voor clubs, die geïnspireerd door dit alles met water aan de gang willen, de distritcs watercoördinator is Gerard van ’t Riet, RC Scherpenzeel-Woudenberg.

Judith van den Wildenberg