districtsconferentie2007

Districtsconferentie 2007

EN DE VECHT ZEI: BEDANKT!

Meer dan 200 deelnemers waren naar Nijenrode in Breukelen gekomen om elkaar te ontmoeten en zich te laten inspireren door het dagthema: de Vecht. Daarmee was de conferentie een hommage aan wijlen Ton Stork en een eerbetoon aan RC Maarssen-Breukelen.

Ton vocht in zijn leven voor het behoud van de 42-kilometer lange Vecht en kreeg voor zijn inzet in 2002 de Zilveren Anjer van Prins Bernhard. RC Maarssen-Breukelen nam in 2003 het voortouw om alle belanghebbenden structureel met elkaar te laten overleggen over het behoud van de Vechtstreek.

Het ging dus over water en rond dat thema ook musiceerde componist/pianist Laurens van Rooijen tijdens een aantal indrukwekkende intermezzo’s.

Een conferentie wordt een conferentie als er sprekers optreden. Ook die spraken over water. Historisch geograaf Hans Renes blikte terug in de tijd en schetste de luisteraars hoe de Vechtstreek door eeuwen zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is geworden.

Naast historie was vooral het heden draaipunt in het betoog van Steven de Clercq, ex-directeur Universiteitsmuseum Utrecht. Hij sprak over kansen en bedreigingen: onder andere over het feit dat in 40 jaar er al 6 maal een initiatief was om een verbinding aan te leggen tussen A6 en A9. Zijn horizon: 350 km2 Vechtstreek als één groot museaal gebied.

De laatste ‘water’-spreker was Frans Evers, ex-directeur Natuurmonumenten. Diens boodschap: laat het niet over aan de overheid, maar sla als belangenverenigingen de handen ineen. Doe als Ton Stork en blijf in gesprek met alle belanghebbenden, zeker ook met degenen die je als tegenstander beschouwt.

Voordat het waterthema aan de orde kwam, kreeg het gezelschap nog een huishoudelijk gedeelte voorgeschoteld. Nadat gouverneur Paul Knijff het woord had gegeven aan eregast Lars-Olof Frederiksson als vertegenwoordiger van RI president Bill Boyd, was het de beurt aan het GSE-team uit D6400. Dat team was de afgelopen maand te gast in D1570. Drie leden en hun teamleidster presenteerden zich en gaven hún blik op verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en de VS/Canada. De enige mannelijke GSE’er formuleerde het zo: work hard, play hard. Dat is de overeenkomst. Maar genieten van het leven, dat zouden we als Amerikanen wel wat meer mogen doen.

Water was ook onderdeel van de aankondiging van de Multidistrictsconferentie 2008 door inkomend gouverneur Norbert Andre de la Porte. Deze conferentie wordt 17 mei gehouden en heeft als thema Water, Gezondheid en Honger.

Hoogtepunt van dit deel was uitreiking van de Gouden Veer voor het beste weekbericht van D1570. De prijs ging naar een club die leeft ‘in’ het water, RC Zeewolde, voor een prachtig informatief en fraai opgezet weekbericht. De samenstelling kost veel tijd en energie, bekende weekberichtenverzorger Chris Kooy de aanwezigen. Maar het resultaat is er zeker naar!

Voor pakweg de helft van de aanwezigen was er na de lunch de mogelijkheid die ‘lome Vecht’ van dichtbij te bewonderen. Dat kon tijdens een ontspannen boottocht naar Loenen.

Het was windstil, droog, het was mooi. Alsof de Vecht zelf zei: bedankt!