Verslag districtsconferentie 2009

Gouverneur Arthur Verdonck met echtgenote Joke Verdonck vereeuwigd met Presidents Representative P.C. Thomas en zijn vrouw

WELZIJN VOOR JEUGD: WERK AAN DE WINKEL IN OOST ÉN WEST

De veelkleurigheid van de buitenkant van het gebouw van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, stond bij de Discon D1570 misschien wel symbool voor de veelkleurigheid en de rijke scharkering van mensen en activiteiten waar Rotary voor staat. Op het Hilversumse Mediapark waren zo’n kleine 150 Rotarians medio mei bijeen om elkaar te ontmoeten rond het thema ‘Toekomstmuziek voor kinderen’. Een thema dat door de dag heen invulling kreeg door optredens van kinderen van de Theaterschuur uit Diemen. Daarbij was het opmerkelijk en verrassend te zien hoe jonge kinderen in staat zijn in woord, gebaar en performance de boodschap van vrede en welzijn te communiceren. Twee zinnen in een dialoog zijn alleszeggend: “Een kind kan de was doen!” - “Maar dan heb je wel water nodig”.

Past Director van Rotary International P.C. Thomas had het thema goed tot zich genomen. En waar mening Rotarian dit onderdeel vaak voelt als een ‘verplicht nummer’, zag Thomas kans te gaan voor de inhoud. Hij schetste een realistisch beeld van de situatie van het kind anno 2009. Met uitsmijter de melding van een snel groeiende tak van business: die van het jaarlijks verhandelen van twee miljoen meisjes in slaven- en sekshandel. Om niet te spreken over de 24.000 kinderen die per dag overlijden aan ziekten die te voorkomen waren of over de 140 miljoen kinderen zonder onderwijs.

Gouverneur Arthur Verdonck had de ex-commandant van de Task Force Uruzgan naar Hilversum genood om vanuit militair perspectief de situatie in Afghanistan te schetsen Ook het beeld dat duidelijk maakte dat er veel werk verzet moet worden. Al was het maar omdat veiligheid nodig is zodat de scholen ongestoord kunnen functioneren (onderwijs voor meisjes blijft een heikel punt) en gezondheidsprogramma’s te kunnen uitvoeren.

Nadat de GSE-teams uit Brazilië en Nederland zich hadden voorgesteld en de aanwezigen waren getrakteerd op een heuse sambadans, was er een combinatie van humor en inhoud. Dat gebeurde door cabartier (en Rotarian) Jörgen Raymann, die een lans brak voor het werk van Unicef en voor samenwerking tussen Rotary en Unicef. Met als rode draad: haal de kinderen uit de vicieuze cirkel van gebrek aan onderwijs, jong seks hebben, jong kinderen krijgen en besmet raken met HIV of Aids.

De Nederlandse situatie werd getoond door arts Ineke Moerman, werkzaam in de Jeugdgezondheidszorg. Een Nederlands kind wordt tot zijn/haar 13e jaar maar liefst 20 keer gezien door een arts. Hoewel we het goed voor elkaar hebben, vond Moerman dat er reden is tot zorg: er zijn steeds meer pyscho-sociale problemen, kindermishandeling is hoog en de ‘gezonde’ Nederlandse jeugd gedraagt zich steeds ongezonder: ze zijn te dik en vooral VMBO-kinderen drinken overmatig alcohol.

Waarna gouverneur Verdonck afsloot door vast te stellen dat ook kinderen steeds meer lijden aan stress; zelfopgelegd, veroorzaakt door ouders of door externe deadlines. De controle op de psychische ontwikkeling van het kind, kan wat hem betreft scherper. Uiteraard zag Verdonck een rol weggelegd voor Rotary. Zijn toespraak werd visueel ondersteund door het beeld van een oeroude, rijk vertakte boom als symbool voor Rotary: met Clubservice als wortels, Vocational Service als stam en Community Service en International Service als takken aan de boom.

Verdonck kon de aanwezigen daarnaast aankondigen dat D1570 een multimediale productie uitbrengt, bedoeld voor (nieuwe) leden – maar ook anderen. Ook daarin wordt het beeld van de boom gebruikt om in kort bestek uit te leggen waar Rotary voor staat en mee bezig is. Te bestellen via www.rotary.nl/d1570.

Ab Visscher

__________________________________________________________________________

De vrijdagavond was gereserveerd voor clubvoorzitters en bestuurders. Hieronder een impressie van deze bijeenkomst, die plaatsvond in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Een wervelende show van zes steltenlopers in Beeld en Geluid

P.C. Thomas spreekt het gezelschap toe

Zangeres Esther van Dijk

De muziek kwam voor rekening van de groep Adhesion