© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Discon D1570

DISTRICTSCONFERENTIE D1570 – 2010

(voor een foto-impressie, klik hier)

‘Als de zee zakt, zie je wie er zonder zwembroek zwemt’

Gedoe in D1570. Het was te duur en de plek niet oké.

Een trendbreuk moest het worden, iets totaal anders. Gebouw: Mercedes Utrecht. Doelgroep: Rotarians, maar vooral ook niet-Rotarians. Sprekers: een keur aan ondernemers. Thema: Never waste a good crisis (en de kunst om er beter uit te komen).

Zo’n 210 Rotarians en meer dan 60 niet-Rotarians troffen elkaar in een ambiance van chroom, rubber en glas. In een wereld waar de crisis zich in volle omvang doet gelden. Maar even niet in Utrecht, want er was voor de deelnemers een hoop prettig stoffelijks om zich aan te vergapen. Maar daarnaast het nodige om de geest mee te slijpen.

Er was een indrukwekkende lijst aan sprekers. Zoals de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, Boele Staal, die inging op de technische en mentaliteitsfouten die hebben geleid tot de crisis. En op de vertrouwenscrisis, de reactie van de banken met een eigen code en hij legde nog eens uit dat Goldman Sachs in Nederland écht niet bestaat.

Met prikkelende meningen. Rob van der Laan (BCG), die iedere ondernemer aanraadde te doen als hij: begin als marktkoopman op de Albert Cuyp. Maar die ook vaststelde dat de helft van zijn business inmiddels gericht is op herstructurering van bedrijven. Zijn top drie: klantenbinding, kostenbeheersing en kwaliteit.

Wat te denken van Jaap Maljers, zorgondernemer. Geld is volgens hem de leidende factor bij de specialistensalarissen, terwijl kwaliteit nauwelijks ter sprake komt. Maljers maakt het eigenlijk niet uit wat het wordt: marktwerking of overheidsregulering, als het maar consequent gebeurt. Hij heeft wel een oplossing: sluit 40 % van de ziekenhuizen, dan komt de herstructurering vanzelf.

Dynamiek ook voldoende bij twee sprekers van Lost Boys, een internetbedrijf dat het woord crisis net kent. Igor Milder hield de aanwezigen in een spetterende presentatie voor dat internet en sociale media de wereld grondig heeft verandert, hoewel niet iedereen dat nog beseft. Want 50 % van de wereldbevolking is jonger dan 30 jaar en 96 % van hen is actief op internet. Succesverhalen van amazon.com en nike gingen er bij de aanwezigen in als gesneden koek.

Mercedes-directeur Hegeman schetste een nieuwe horizon voor de auto-industrie, China met 1,5 miljoen verkochte auto’s per maand. Zijn toekomstperspectief wereldwijd: een groei van 800 miljard auto’s in 2010 naar een verdrievoudiging in 2050. Met tegelijk de constatering dat er in de sector dús gigantische veranderingen op til zijn in techniek en aandrijving.

De quote van de dag kwam zonder twijfel van een lector van de Hogeschool Utrecht, die concludeerde dat ondernemers op hun daden worden beoordeeld: ‘als de zee zakt, zie je wie er zonder zwembroek zwemt’.

Tot slot: gouverneur Rob Klerkx die in een Mercedes met vleugeldeuren naar het podium werd gereden, de luiken gingen letterlijk open…. ‘We wilden geen Rotary-familiefeestje, maar een volwassen, inhoudelijk evenement’, aldus Klerkx.

Voorzitter Jaap Vos van Rc Houten is na afloop een tevreden en realistisch mens. ‘Er was kritiek, maar ik ben heel erg blij met hoe het is gelopen. We hebben de Discon 2010 kostenneutraal gerealiseerd op een manier die Rob Klerkx wilde en ik ben heel erg tevreden met zoveel interesse van buitenaf.’ Een minpuntje was er ook. Vos: ‘De reacties en aanwezigheid van de clubs uit ons district is me tegengevallen.’

De opbrengst van de Disconferentie D1570 – zo’n 25 mille - gaat naar het Hospice Houten en Shelterbox. Inspirerend gedoe hoor, zo’n Discon………