Break-out sessie - Nieuwe generaties

Thema District Werkconferentie: Het draait om idealen

Break-out sessie: Nieuwe generaties – Rotary in beweging: van top-down naar bottom-up benadering?

Discussieleiding en organisatie: Walter Schuller tot Peursum en Casper Erkelens

Ontmoeting en discussie met: Danielle Baltus en Trudie Siegerink

Inleiding.

Hoe zullen volgende generaties hun idealen verwezenlijken? Hoe luiden die idealen. De vraag is – kijkend naar de toekomst in een snel veranderende wereld – hoe nieuwe generaties aankijken tegen de servicegedachte van Rotary. Welke idealen hebben jongeren en hoe maken zij hun dromen waar? En welke rol kan Rotary daarin vervullen.

Het koesteren en verwezenlijken van idealen is van alle tijden. Evenals het bieden van hulp aan medemensen. Echter, de wijze waarop mensen hun idealen vertalen in daadwerkelijke actie, verandert mee met steeds nieuwe generaties. Zie de nieuwe patronen van interactie en communicatie onder jongeren.

Dus zal ook Rotary in de toekomst anders zijn dan zij nu is en bij de oprichting was. In ons district 90 jaar geleden.

We zouden kunnen zeggen dat vanaf de oprichting van Rotary het verwezenlijken van de idealen, de structuur en de organisatie van Rotary aan de basis (de clubs overal ter wereld, aan de top is aangegeven en gestuurd. Een “top-down” strategie als het ware.

Hoe kunnen en zullen de clubs en haar leden deze idealen interpreteren en verwezenlijken, zodat Rotary nu en inde toekomst het vehikel blijft waarin de idealen en de vormgeving daarvan leidraad is voor het motiveren en handelen van haar leden.

De grote vraag is: hoe zal Rotary International (de “top”) daarop anticiperen. Is een “bottom-up” benadering noodzakelijk?

Verloop discussie

Na een kort voorstel-rondje ontspon zich een levendige discussie onder de circa 23 deelnemers, waaronder enkele jongeren (Rotaract).

Belangrijke discussiepunten waren de duidelijke scheiding tussen idealen en de doelstellingen (van alle tijden) en de wijze waarop deze worden georganiseerd en verwezenlijkt.

Wie past zich aan wie aan? Rotary als organisatie aan de veranderende eisen en normen van de tijd (nieuwe generaties) of de nieuwe generaties aan de Rotary structuur en organisatie.

Met name de jongere deelnemers die stelden: Jongeren steken liever de handen uit de mouwen i.p.v. vergaderen.

Het thema (top-down en bottom-up) kwam zeer duidelijk uit de verf, ook in de discussie met Danielle Baltus (Rotary International) en Trudie Siegerink (gouverneur district 1570).

Het onvoorwaardelijk welkom zijn van Rotarians overal ter wereld is toch een van de allersterkste kenmerken van Rotary.

Danielle Baltus zal zeer zeker de kernpunten van deze sessie en van de conferentie aan de top doorgeven in haar verslaggeving.