Verslag Waterseminar 14 april '16

Verslag Rotary Waterseminar District 1570 14 april 2016

Locatie: Wereld Waternet in Amsterdam (hoofdgebouw Waternet)

Thema: Duurzaamheid bij waterprojecten

Ontvangst

De locatie van het Waterseminar was al meteen een goede binnenkomer. Het Wereldwaternet bevindt zich op de 8ste verdieping van het indrukwekkende gebouw van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht in Amsterdam. Een spectaculair uitzicht over de Amstel bood een onvergetelijk beeld tijdens de geanimeerde ‘meet & greet’. De verrukkelijke Indische rijsttafel bracht vervolgens de deelnemers alvast in een internationale sfeer. Na de maaltijd werd iedereen door de voorzitter van het Waterplatform, Gerrit Verweij, uitgenodigd naar de conferentiezaal te gaan.

Gouverneur Wouter Pijzel heette daar alle deelnemers van harte welkom en deed dat met een geestige, aansprekende en toepasselijke anekdote.

Sprekers

Machiel van Dooren van Made Blue over waarborgen van duurzaamheid. Machiel legde uit dat duurzaamheid ontstaat als profit, people en planet hand in hand gaan. Hij helpt bedrijven aan vermindering van het watergebruik, onder voorwaarde dat de waterbesparing ten goed komt aan watervoorziening in ontwikkelingslanden. Hij liet successen zien bij diverse grote bedrijven.

Roel Linn (Waterplatform 1570) vertelde over het districtsproject voor scholen in Oeganda. Hij gaf een ooggetuigeverslag op basis van zijn bezoek dat hij vorig jaar aan dit land bracht, samen met een Rotary collega en vertegenwoordigers van Simavi.

Frank van Steenbergen van Meta Meta over innovatieve waterprojecten. Frank gaf in cijfers weer hoe groot de omvang van het wereld waterprobleem is, en liet diverse voorbeelden zien van de innovatieve wijze waarop zijn organisatie werkt aan praktische oplossingen. Eén van de voorbeelden vormde het zanddammenproject in Ethiopië, dat Theo van de Klooster later op de avond zou gaan inbrengen in het Lagerhuisdebat.

Huub de Kruijff, watercommissie District 1580, over waterprojecten samen met Rotaryclub Machakos in Kenya. Huub maakte duidelijk dat waterprojecten passen in alle ‘areas of focus’ van Rotary International. Een enthousiaste, hartverwarmende presentatie.

Na de pauze trof iedereen een zandlopertje van vijf minuten aan op zijn stoel - een cadeautje van Peter en Jacqueline Leenheer, directie van Bonn & Mees/Drijvende Bokken en voorzitters van respectievelijk Krimpenerwaard-West en Rotterdam-Botlek - om te gebruiken onder de douche en daarmee het zuiniger omgaan met water te promoten. De zandloper bleek was ook een onmisbaar hulpmiddel om de tijd in de gaten te houden bij volgende programmaonderdeel: het Lagerhuis-debat.

Lagerhuisdebat

Vijf Rotarians hielden een vijf minuten presentatie over hun project en poneerden een stelling. Michiel Korthals van Rotary Club Naarden-Bussum, benadrukte op basis van zijn bezoek aan Oeganda, dat je heel goed moet observeren om vast te stellen waaraan nu echt behoefte was. Chris Engelsman van Rotary club Op Seyst en twee vertegenwoordigers van de Eikelkamp foundation benadrukten het ondernemerschap, door werkloze afgestudeerden aan een baan als waterondernemer te helpen. Theo van Klooster van Rotary Club Baarn-Soest benadrukte de ‘bottom up’ benadering vanuit de lokale bevolking. Op basis van twintig jaar ervaring met een waterproject in Bertua in Cameroun poneerde Anja Zandbergen dat als je alles zelf doet en beter dan de lokale bevolking, je ze alleen maar leert dat jij beter bent dan zij. Duurzaamheid ontstaat pas ontstaat als je het project loslaat. Albert Thiadens van Rotary club Utrecht Kromme Rijn tenslotte presenteerde het districtsproject van de afgelopen drie jaar over watervoorziening op scholen in Ghana. Daar hebben 15 Rotary Clubs aan deelgenomen. Een extra bijdrage is ontvangen door Aqua for all en door ‘Football for water’. Er is veel aandacht geschonken aan bewustwording van de bevolking. Bovendien zijn de voorzieningen gebouwd en geëxploiteerd door lokale organisaties, waarmee door Simavi contact is gelegd.

Gerrit verzocht de deelnemers aan het debat om een constructieve dialoog met elkaar aan te gaan, hetgeen goed gelukt is. Er werden tal van ideeën aangedragen, die een rol spelen bij onze zoektocht naar duurzaamheid, zoals:

It takes two to Tango

Bij wie ligt het ‘Ownership’

20 tot 30 % van de waterpompen valt uit, let op het beheer

·

Je moet geen pomp maar een geheel watersysteem neerzetten

·

Educatie ter plaatse is essentieel onderdeel

·

Alleen bijdrage als de lokale bevolking zelf de behoefte uit, mee werkt en verantwoordelijkheid neemt.

·

De gemeenschap erbij betrekken, NIET alleen de scholen; men moet het waterproject met elkaar omarmen, anders gaat het niet werken

Geld van Fonds Duurzaam Water

·

De duurzaamheid van het project bij de start voorop zetten

·

De lokale bevolking laten betalen voor het water

·

Welke verantwoordelijkheid moet Rotary zelf dragen?

·

Merendeel van het geld wordt besteed aan ‘educatie’ (software); hoe is dit meetbaar?

·

Vanaf het begin inzetten op ‘loslaten’ op termijn en overdragen van het beheer

Samenwerkende Rotaryclubs vergroot je slagkracht

·

Ook werken aan medewerking van de nationale overheid in het betreffende land?

·

Betrekken van lokale Rotarians geeft toegang tot lokale macht

Al met al bleek het heel leerzaam, zo’n kijkje in de keuken bij elkaars projecten en het uitwisselen van ideeën c.q. ervaringen.

Tijdens de afsluitende borrel wees de jury, bestaande uit Wouter Pijzel, Kenneth Comvalius en Erik de Haas, unaniem Anja Zandbergen met haar Project in Cameroun aan als winnaar van het debat. Haar stelling over het loslaten deed de jury denken aan hoe je je kinderen tijdens het opgroeien steeds verder moet leren loslaten.

Gerrit Verweij bedankte alle sprekers, gastheer en directeur Wereldwaternet Kenneth Comvalius en in het bijzonder Marit Jekkers voor haar bijzondere facilitaire bijdrage aan het welslagen van dit seminar