Adopteer een school in Ghana

“Adopteer een school in Ghana”

Duurzame voorzieningen voor water, sanitatie en hygiëne

RC Bilth ZZ 3000 cheque bijgewerkt

Waterproject op een school in Ghana

Ernst Jilderda, District Gouverneur D1570, 2013-2014 en Jan Stuip, voorzitter Waterplatform D1570 met de cheque van € 3000 van RC Bilthoven-Zandzegge

Enorme uitdaging

Er bestaat in de wereld een groot gebrek aan schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen, dat de oorzaak is van 80% van alle ziekten in ontwikkelingslanden. Daarom heeft Verenigde Naties in haar millenniumdoelen opgenomen dat het aantal mensen dat niet de beschikking heeft over schoon drinkwater (1,2 miljard) en sanitaire voorzieningen (2,5 miljard) per eind 2015 moet zijn gehalveerd.

Inzet van Rotary

De president van Rotary International 2005-2006, Carl Stenhammar stelde dat Rotary deze doelstelling op grote schaal zou steunen en sindsdien zijn overal ter wereld Rotaryclubs betrokken bij waterprojecten. Ook in ons district was al een aantal veel clubs bezig met waterprojecten. Maar er was nog een extra inspanning nodig.

Daarom hebben diverse DistrictsGouverneurs besloten enkele jaren lang water en sanitatie als een van de belangrijke speerpunten van hun beleid te maken. Het Waterplatform D1570 voert nu campagne opdat nog meer clubs zich inzetten voor waterprojecten.

Dit gebeurt langs twee hoofdlijnen:

1. fundraising door mee te werken aan ‘Wandelen voor Water’ (jaarlijkse sponsorloop voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool) en

2. de opzet van het meerjarig districtsprogramma gericht op de ontwikkeling van ‘duurzame voorzieningen voor Water, Sanitatie en Hygiëne (WASH) in scholen in Ghana’ met als motto ‘Adopteer een School’.

Samenwerking

Dit ambitieuze programma kan het Waterplatform niet alleen uitvoeren en werkt daarom samen met Aqua For All en Simavi, die al actief zijn in Ghana.

Aqua For All treedt op als ‘connector’ om geld, middelen en deskundigheid uit de Nederlandse watersector te mobiliseren voor ontwikkelings-samenwerking, zij bemiddelt in cofinanciering vanuit verschillende publieke en private financieringsbronnen en staat bekend als ‘verdubbelaar’. Aqua For All speelt ook een belangrijke rol bij ‘Wandelen voor Water’ dat in samenwerking met o.m. Rotary wordt georganiseerd.

Verder staat Aqua for All borg voor de realisatie van de WASH projecten op scholen in Ghana, die door lokale partijen worden uitgevoerd. Het ‘School to School’ concept is zeer geschikt voor deze campagne: een school in Nederland helpt een school in een ontwikkelingsland aan duurzame watervoorzieningen en sanitatie.

afscheid_groep_8,_waterloop_079

maart_2006_-_kinderen_halen_water_in_makueni

Wandelen voor Water in Nederland

Wandelen voor Water in Ghana

Verdubbeling van de gelden

De bijeengebrachte sponsorgelden bestaande uit de opbrengsten uit de Wandelen voor Water en de bijdragen van de Rotaryclubs zelf en worden door Aqua For All verdubbeld (180%). De waterprojecten worden in Ghana uitgevoerd door de Ghanese NGO “New Energy” onder begeleiding van de Nederlandse NGO Simavi.

20 clubs zijn al betrokken

Dit jaar waren al meer dan 20 clubs in ons district betrokken bij Wandelen voor Water, maar de opbrengsten zijn nog niet allemaal gekoppeld aan het districtprogramma in Ghana. Wandelen voor Water 2014 zal dat al veel meer het geval zijn. Toch kunnen we dit jaar al wel van start gaan.

Drie lagere scholen zijn geïdentificeerd in het Noorden van Ghana. Deze scholen zullen worden geholpen met de realisatie van sanitaire voorzieningen en regenwateropvang tanks.

Hiervoor is een bedrag nodig van € 60.000 nodig.

Zeer spontaan hebben enkele clubs al donaties gedaan: RC Hilversum doneerde € 5000, RC Bilthoven-Zandzegge € 3000, RC Maarssen-Breukelen € 1000, RC Utrecht Kromme-Rijn € 2500 en een bedrijf overweegt zelfs een school te adopteren. Met een aanvulling van Aqua for All en wellicht nog Matching Grant kunnen we concreet van start gaan op het District Waterseminar van 25 april a.s.

Duurzaam: onderhoudsplan

Voor duurzaamheid van de voorzieningen zullen de scholen vooraf, een investerings- en onderhoudsplan maken en zich committeren om fondsen te reserveren voor Operations, Maintenance & Management. Een belangrijk vernieuwing hierbij is dat gekeken zal worden hoe scholen inkomsten kunnen genereren door middel van de nieuwe voorzieningen. Bijvoorbeeld: door het water van een nieuw geslagen put ook te verkopen aan de dorpsbewoners. Of door de aanleg van regenwateropvang tanks, waarmee op kleine schaal groente kan worden verbouwd.

Uitnodiging

Wij nodigen alle clubs uit om contact met ons op te nemen om dit programma tot een succes te maken voor alle partijen!

Contact:

Albert Thiadens (albert.thiadens@kpnmail.nl)