SAS Award

[Persbericht Service Above Self Award Annelies Bos]

Op donderdag 21 april 2024 was er een bijzonder evenement voor Rotary District 1570. Op deze avond heeft gouverneur Stan Uyland de zeer bijzondere Rotary Service Above Self Award uitgereikt aan Annelies Bos van Rotaryclub De Bilt-Bilthoven.

Annelies Bos heeft al enkele jaren Long Covid klachten die een forse impact hebben op haar dagelijkse leven. Ondanks de beperkte energie die zij iedere dag heeft, heeft zij enkele jaren geleden het besluit genomen om niet af te wachten totdat er mogelijke behandelingen komen, maar zelf het initiatief te nemen om mensen om haar heen te verzamelen en een Stichting Long Covid op te zetten. Al snel hadden meerdere Rotaryleden uit haar club zich aangemeld om mee te helpen dit initiatief van de grond te krijgen.

Sinds de start van de Stichting heeft Annelies haar netwerk in de medische en academische sector aangesproken en ingezet om wetenschappelijk onderzoek te stimuleren naar oorzaken en behandelingen van Long Covid. Mede door haar netwerk en actieve inzet heeft de Stichting Long Covid vorig jaar ruim 1,5 miljoen euro aan fondsen kunnen werven en zijn hierdoor de eerste wetenschappelijke onderzoeken gestart naar de mogelijke oorzaken van Long Covid!.

Naast fondsenwerving zet Annelies Bos zich in om het onderwerp Long Covid continu onder de aandacht te brengen in de publieke opinie, relevante gremia en bij ministeries. Annelies is namens alle Long Covid patiënten in Nederland het gezicht en hoop voor onderzoek en behandelingen voor Long Covid.

Stichting Long Covid is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een patiënt-gedreven platform om bio-medisch onderzoek te stimuleren naar de oorzaken van Long Covid. Dit moet, en gaat, leiden tot betere inzichten en behandelmethoden voor al die Long Covid patiënten binnen en buiten Nederland. Helaas hebben we het dan over miljoenen Long Covid patiënten.

‘Service Above Self’ is de kern van het Rotary lidmaatschap. Over de hele wereld zetten Rotarians zich in voor doelen die hun eigenbelang overstijgen. De wereldwijde Rotary-organisatie heeft dan ook een ‘Service Above Self Award’ in het leven geroepen om leden te eren die hebben bewezen zich in te zetten voor goede doelen en maatschappelijke uitdagingen en een voorbeeld zijn van dit internationale motto.

Ieder jaar mogen district gouverneurs en Rotary International Directors een lid nomineren die op bijzondere wijze een impact maakt op maatschappelijk belangrijke thema’s. Vanuit deze wereldwijde groep van exceptionele kandidaten worden slechts een zeer beperkt aantal nominaties toegewezen.

Dit is binnen Rotary International de hoogste onderscheiding voor Rotarians die een voorbeeldrol vervullen en zich persoonlijk inzetten voor anderen.

Annelies Bos is het ultieme voorbeeld van ons Rotary motto: Service Above Self.

Daarom heeft gouverneur Stan Uyland, namens het District 1570, samen met de bestuursleden van de Rotaryclub van Annelies, eind vorig jaar bij het hoofdkantoor van Rotary International Annelies Bos voorgedragen voor deze zeer bijzondere Service Above Self Award. Deze aanvraag is door Rotary International onlangs toegewezen.

Op donderdag 11 april 2024 heeft Stan Uyland op clubavond die in het teken stond van Stichting Long Covid de Service Above Self Award uitgereikt aan Annelies Bos.

1 of 3

Onderdeel van deze onderscheiding is dat Annelies Bos tevens is uitgenodigd voor een bijzonder event tijdens de komende Rotary International Conventie eind mei in Singapore waar de Rotarians die de Service Above Self Award hebben gekregen nogmaals in het zonnetje worden gezet.

Voor meer informatie over Stichting Long Covid: www.stichtinglongcovid.nl