Wachtwoorden

Waar aan moet een wachtwoord (mininmaal) voldoen?

Voor het kiezen van een wachtwoord gelden de volgende aanbevelingen.

• Minimaal 8 karakters. Minimaal 1 cijfer, 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 leesteken. Hoe langer het wachtwoord hoe beter!
  • Je gebruikt dit wachtwoord nog niet voor een andere website of ander account.
  • Het wachtwoord lijkt niet op je naam (of van een familielid!), e-mailadres of (bijv.) je huisadres.
  • Gebruikersnaam en wachtwoord moeten altijd verschillend zijn.
  • Je kunt je wachtwoord regelmatig wijzigen.
  • Verander het hele wachtwoord en niet slechts een letter.

Je gebruikersnaam en wachtwoord leen je nooit aan anderen uit. Derden mogen en zullen dus nooit naar je wachtwoord vragen.

Do's & Dont's voor het maken van een STERK wachtwoord

• Zorg dat je wachtwoord niet gemakkelijk te raden is. Gebruik dus niet de namen of geboortedata van je partner, familieleden, of huisdieren.
  • Het beste is om een wachtwoordzin te gebruiken van minimaal 12 karakters (met minstens 1 cijfer, 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 leesteken) en liefst langer. Kies een zin die voor jou makkelijk te onthouden is en voor een ander moeilijk te raden.
  • Gebruik voor elk account een ander wachtwoord. Dan voorkom je dat een cybercrimineel die je wachtwoord achterhaalt, in een klap toegang heeft tot meer dan een van jouw accounts.