dmc-toelichting.docx
Is Rotary een Merk?
Laten we eerst eens kijken wat een merk eigenlijk is. Er zijn A-merken, huismerken en merkloze producten op de markt. Een merk is geen logo, ook geen identiteit of een product. Een merk is eigenlijk het onderbuikgevoel van het publiek over een product, dienst of organisatie. Mensen zijn emotioneel en intuïtief. Mensen buiten Rotary bepalen wat de beleving is die ze voelen bij het horen van ’het merk’ Rotary en niet een bedrijf, product of markt definieert dat.
Waarom zouden we eigenlijk een A-merk willen zijn?
Er komen steeds meer ’goede doelen organisaties’ in onze samenleving. Vroeger was Rotary de enige. We deden ons werk in stilte, vanzelfsprekend en hoefden daar niets voor terug. Maar willen we ons werk blijven doen of erger nog, blijven bestaan als organisatie, dan moeten wij weer een voorkeurspositie in het brein van de mensen creëren. Dat is precies wat een A-merk kan doen: Het belangrijkste doel van een merk is ervoor zorgen dat mensen jou kiezen, jou steeds opnieuw kiezen tegen een hogere prijs.
Hoe gaan we daarvoor te werk?
Om dit te bereiken maken we gebruik van een 3 stappenplan
1. |
Positioneren |
2. |
Profileren – uitstraling |
3. |
Activeren – laat zien wat je doet |
Districts Media Commissie (DMC)
Als Districts Media Commissie willen we de clubs bijstaan om dit zo goed mogelijk uit te voeren. Vooral bij de tweede stap; het profileren met de juiste beeldtaal. Hiervoor hebben we verschillende mogelijkheden. Er is een huisstijl ontwikkeld die we hiervoor gebruiken. We hebben zelf een pakket met materialen samengesteld zoals logo’s, kleurvoorschriften en tips voor een goede PR of Website. Die materialen vind je hier
Maar er is ook een geautomatiseerde foldermaker of een Logomaker van Rotary International die is via deze link te vinden.