Maakt jouw club effectief gebruik van social media?
Social media hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we in contact komen met onze vrienden, familie en kennissen in ons netwerk en daarbuiten. Door middel van foto's en online berichten, kunnen we inspelen op hun gevoel en interesses, waarmee het beeld van jouw club beïnvloed wordt. Het is uitgegroeid tot een belangrijke wijze van communicatie - een manier om je boodschap over te brengen en vaak zien we zelfs virale trends.
Het gebruik van social media is echter niet zo eenvoudig als alleen het hebben van een Facebook-, Twitter- of Instagramaccount. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Dus, hoe kun je effectief gebruikmaken van social media voor jouw club?
Definieer je doel
Als eerste moet je weten wat jouw doel is met het gebruik van social media. Wat probeer je ermee te bereiken? Wie wil je bereiken? Wat trekt hun aandacht?
Het is belangrijk om erachter te komen wat je doel is met social media (bijvoorbeeld het aantrekken van jongere leden), zodat je een plan maken.
Stel een team samen
Bedrijven hebben tegenwoordig social media teams die zorgen voor hun online aanwezigheid, dus waarom jouw club niet? Soms levert het plaatsen van de verhalen van jouw website alleen niet de resultaten op die je zoekt en kan een team helpen bij het verspreiden en beheren van de inhoud. Laat elk lid zijn verantwoordelijkheid nemen.
Bijvoorbeeld, een clublid neemt de foto's van clubvergaderingen en -activiteiten, terwijl een ander de foto’s online deelt, met aantrekkelijke teksten die lezers intrigeert om te klikken op de link. Andere verantwoordelijkheden kunnen zijn het laten groeien van je publiek door andere vergelijkbare pagina's op Facebook leuk te vinden en andere clubs op Instagram en Twitter te volgen en hen aan te moedigen jou terug te volgen.
Als je dan een doel en een team hebt, hoe zorg je er dan voor dat jouw berichten worden gezien door zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep?
Gebruik van hashtags
Gebruik hashtags om je bericht te categoriseren, zodat ze gemakkelijk gevonden worden door wie geïnteresseerd is in het onderwerp waarover je hebt geschreven. Voorbeelden van populaire hashtags in de Rotarywereld zijn #Rotary, #EndPolioNow, #Fundraising, enz. Hashtags veranderen in een link die wanneer erop geklikt wordt andere berichten over hetzelfde onderwerp toont. Het is een manier om je berichten vindbaar te maken en de doelgroep te bereiken.
Luisteren en delen
Socialmediaplatforms zijn portals waarop interesses gedeeld worden. Er zijn berichten waarbij men kan aanhaken over vrijwel elk onderwerp. In feite kun je door gewoon op een hashtag te klikken in gesprekken duiken. Weten wat anderen zeggen en waar zij interesse in hebben is een manier om een beeld te krijgen van de invloed die deze berichten hebben.
Je kunt een clublid verantwoordelijk maken voor het doorzoeken van het internet voor interessante en relevante verhalen om te delen met jouw publiek dat jouw einddoel ondersteunt.
Stel dat jouw club op zoek is naar nieuwe leden. Er kan dan gezocht worden naar berichten van Rotary International over de belangrijkste redenen waarom je toetreding tot Rotary zou moeten overwegen en deze berichten te delen en naar deze berichten te linken.
Door relevante en interessante berichten uit meerdere betrouwbare bronnen te delen, moedig je mensen aan om meer te weten te komen over jouw initiatieven.
Foto’s en video’s
Foto’s en video’s zijn een belangrijk onderdeel van social media. Mensen reageren op boeiende foto’s en video’s. Deze foto's en video's geven inzicht in hoe actief jouw club is en met welke initiatieven. Dus deel foto's van jouw leden, clubvergaderingen, projecten en meer. Houd hierbij wel rekening met de Rotaryrichtlijnen voor het gebruik van beeldmateriaal.
Link terug naar jouw website, zodat mensen het verhaal achter de foto's kunnen lezen en meer te weten kunnen komen over hoe ze er ook deel van kunnen uitmaken.
Frequentie van berichten
Maak er een gewoonte van om regelmatig berichten te plaatsen. Deel je clubsuccesverhalen, waar je club aan werkt, Rotarygerelateerde content en meer, en zorg ervoor dat je regelmatig een bericht plaatst. We raden aan om minimaal één keer per week een bericht te plaatsen om je sociale platforms er actueel uit te laten zien. Er staan zeer veel berichten op de Rotarynieuwsfeeds (nationaal en internationaal), wees niet bang om dezelfde berichten opnieuw te plaatsen (elke keer iets anders geformuleerd) en moedig je mensen aan om ze leuk te vinden, te delen of te opnieuw te plaatsten om je bericht een breder publiek te laten bereiken. Het meerdere malen zien van het bericht in tegenstelling tot één keer resulteert in een hogere kans dat jouw doelgroep het zal opvallen.
Pin en promoot jouw berichten (facebook)
Berichten op social media kunnen gepromoot worden. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Die zijn beperkt voor een eenvoudige (korte) promotie. Berichten op sociale platforms kunnen snel ‘zoekraken’ tussen de vele berichten die verschijnen. Bovendien, hoe meer berichten je plaatst, hoe minder de mensen in staat zullen zijn om oudere berichten die je hebt geplaatst terug te vinden.
Stel dat er een ledenwervingscampagne loopt bij de club waarover je hebt getweet of die je hebt toegevoegd als een bericht op Facebook. Later die week heb je enkele andere berichten toegevoegd over een recente fondsenwervingscampagne, een paar foto's van jouw vergaderingen of interessante inhoud uit andere bronnen gedeeld. Onnodig te zeggen dat jouw bericht over de ledenwerving naar de achtergrond gaat en moeilijker te wordt vinden, wat ervoor kan zorgen dat een potentieel lid het bericht niet meer kan vinden en de interesse verliest.
Pin je belangrijkste berichten vast op je nieuwsfeed, dan zien de bezoekers deze als eerste als ze op je sociale feed terechtkomen. Om een breder netwerk van mensen te bereiken die niet per se naar je fanpagina gaan, kun je overwegen je berichten te promoten. Met de gesponsorde functie kun je een gerichte, aangepaste doelgroep maken die je bericht vaak in hun nieuwsfeed ziet zolang de promotie loopt.
Tot slot
Social media zijn een krachtig hulpmiddel dat kan helpen jouw berichten te verspreiden naar een groter publiek, in combinatie met je website. Daarom adviseren wij om die te laten samenwerken. Als je een verhaal promoot op social media, zorg er dan voor dat dat verhaal ook centraal staat op de website.