NIEUWS VAN ONZE COMMISSIES

Een District Grant aanvragen voor je clubproject? Doen!

Dien vóór 15 augustus een aanvraag voor een District Grant in via het aanvraagformulier →
en alle afspraken die we hanteren vind je in de beleidsnotitie →

Vocational Service

Gezondheidsmaand van moeder en kind

Veel Rotaryclubs zijn ontstaan dankzij een moederclub die hen hielp groeien en bloeien. Na een periode van het werven van nieuwe leden, het inwijden in de musts, wants en jokers van Rotary, en vooral de normen en waarden die toekomstige leden zouden moeten naleven, werden de officiële stappen ondernomen met als uiteindelijk doel het verkrijgen van het charter. Het kind is van peuter tot kleuter gegroeid in zijn jeugdjaren. De groei naar adolescentie en volwassenheid moet nog verder worden ontwikkeld. De nieuwe leden van de club willen de regels aanpassen, minder formeel zijn, clubzaken misschien maar één keer per half jaar behandelen en een sergeant-at-arms is echt niet meer van deze tijd, of wel?

• Puberen gaat vaak gepaard met tegendraads gedrag en het zoeken naar volwassenheid. Dit is geen probleem zolang een moeder beschikbaar is om te begeleiden en op te voeden richting volwassenheid. Geestelijke gezondheid vereist begeleiding, en een echte moeder begrijpt dit.

Helaas is de ontwikkeling naar een gezonde Rotary-club niet altijd succesvol. Scheidingen tussen de moederclub en de nieuwe club komen ook voor. Te vaak hoor ik dat de begeleiders van de moederclub hun handen ervan aftrekken wanneer er discussies ontstaan over de groei naar volwassenheid.

Tijdens de maand van de Gezondheid van Moeder en Kind, waarbij zowel fysieke als mentale gezondheid centraal staan, zou ik als moederclub willen voorstellen om bewust contact te zoeken met de club die is voortgekomen uit onze begeleiding. Hoe gaat het met hen? Zou het niet mooi zijn om minstens één keer per jaar samen te komen, zowel als bestuur als club? Programmacommissarissen kunnen hun agenda's vergelijken. Verschillende mogelijkheden voor beroepsservice kunnen worden gedeeld. Ethische dilemma's tussen ouders en jongeren, moeders en kinderen, zijn uitstekende onderwerpen om te bespreken, bijvoorbeeld tijdens een Lagerhuisdebat. Laat ouders ook eens luisteren naar hun kinderen en omgekeerd. Van elkaar leren blijft een centraal thema binnen Rotary.

Samenvattend biedt deze maand een uitstekende kans om gezamenlijk de vocational aspecten scherper en dieper te onderzoeken. Of, zoals Mark Rutte aangaf bij zijn definitieve afscheid: Zorg een beetje voor elkaar, want samen bereiken we meer!

Ledenbeleid

Wij vormen een gedreven team dat de Gouverneur en regiovoorzitters binnen het District ondersteuning en advies biedt op het gebied van ledenbeleid. Op verzoek van een club of op initiatief van een regiovoorzitter bieden wij ook individuele ondersteuning aan clubs. We zorgen voor maatwerk in deze processen door eerst in dialoog te gaan met de clubs, waarna we onze presentaties hierop afstemmen.

• Jaarlijks organiseren we trainingssessies voor nieuwe voorzitters en creëren we trainingsmaterialen. Samen met de regiovoorzitter verzorgen we presentaties voor zittende voorzitters en andere functionarissen binnen de regio.

Naast al deze activiteiten zijn we ook een gezellige commissie. De meeste leden waren aanwezig bij de laatste bijeenkomst van het jaar, wat ook te zien is op de bijgevoegde foto. Onlangs heeft Esther Bakker (RC Zandvoort, rechts vooraan op de foto) afscheid genomen van de commissie, en we zijn haar dankbaar voor haar toewijding in de afgelopen jaren.

We hebben reeds een vervanger gevonden, maar we zijn ook op zoek naar nieuwe teamleden om ons te versterken en te inspireren.

Ben je geïnteresseerd om bij te dragen aan het ledenbeleid in ons district? Neem dan contact op met Harald Been via hrbeen@quicknet.nl. We zien uit naar je reactie!

Duurzaamheid en Leefbaarheid

Als oud-gouverneur en voorzitter van de Commissie Duurzaamheid en Leefomgeving in ons district D1580, heb ik bewust de conventie in Singapore bijgewoond. EndPlasticSoup was in 2019 voor het eerst aanwezig op de Rotary Convention in Hamburg met een kleine stand. Wat begon als een gezamenlijke actie van de clubs in Amsterdam in 2018, is nu prominent aanwezig op het scherm voor 15.000 Rotarians in Singapore.

Het vervult me met trots te zien dat in vijf jaar tijd Rotaryclubs wereldwijd zich als People Of Action inzetten om onze leefomgeving te verbeteren. Met initiatieven gericht op opruimen, recyclen en het voorkomen van vervuiling door bewustwording te creëren over hoe vervuild we onze planeet hebben achtergelaten. Microplastics bevinden zich reeds in ons lichaam en er zijn meer plastics dan vissen in onze oceanen.

Opleidingen

RLI, Meer Kennis, Meer Rotary

Het motto van het Rotary Leer Instituut staat centraal. Het biedt de kans om diverse aspecten van Rotary te ontdekken, maar vooral ook om elkaar en elkaars Rotary Club te leren kennen. Het is interactief en inspirerend! Dit wordt al sinds 2018 met groot succes in ons district 1580 georganiseerd.

In 2024 zullen we voortbouwen op de weg die we vorig jaar zijn ingeslagen. Dit houdt in dat je, na een introductie via Zoom, op je eigen tempo de verschillende facetten van Rotary kunt verkennen. Er is een uitgebreide website beschikbaar voor deze doeleinden en daarnaast worden er vraagenuurtjes georganiseerd voor extra uitleg.

Tijdens een interactieve dag zullen we dieper ingaan op jouw interessegebieden en die van de andere deelnemers. We eindigen met een terugkomochtend waar je jouw verworven kennis kunt delen met de groep.