Gouverneursoverdracht

Op 6 juli jongstleden heeft Hans Ruck, Gouverneur voor het jaar 2023-2024, de 101 jaar oude ambtsketen van ons district overgedragen aan zijn opvolger Ilja Borgart, lid van Rotary Club Bergen. Deze bijzondere gebeurtenis vond plaats in het sfeervolle Vredeskerkje te Bergen aan Zee.

Nieuwsgiering hoe het was?

Lees dan het korte verslag met een filmpje

• Na een prachtige duinwandeling onder leiding van PWN-gidsen, verzamelden de deelnemers zich in het Vredeskerkje. Fieny Pijls verwelkomde namens RC Bergen de aanwezigen.

Vervolgens vertelde Engele Wijnsma het boeiende verhaal over de ontstaansgeschiedenis van het Vredeskerkje. Zowel Rotary als het Vredeskerkje staan open voor iedereen, ongeacht achtergrond, cultuur of geloof.

Na inspirerende woorden van Hans, waarin hij terugblikte op het afgelopen jaar, deelde hij Paul Harris Fellow-onderscheidingen uit aan Fred Kersbergen en Jo Krill. Vervolgens droeg hij, als zijn laatste officiële daad als Gouverneur, de ambtsketen over aan Ilja Borgart.

Ilja keek vooruit naar het komende jaar, met als jaarthema 'Samen creëren wij magie door het realiseren van duurzame impact'. Haar eerste handeling als Gouverneur was het opspelden -samen met de secretaris van RC Purmerend- van een welverdiende PHF bij inmiddels oud-gouverneur Hans.

Daarna genoten de aanwezigen van een heerlijk Turks buffet, waardoor ze later op de avond vol vertrouwen naar de EK voetbalwedstrijd Nederland-Turkije konden uitkijken.

• Beste Fellows,

Een Rotaryjaar vliegt voorbij. Dat is ook de kracht van het Rotary wiel. Ieder jaar draait het weer rond. Het was een hele eer om een jaar jullie gouverneur te mogen zijn.

Het was ook een genoegen om bijna alle clubs te mogen bezoeken. Jullie gastvrijheid was hartverwarmend. Daarbij heb ik getracht met een bril van buiten naar binnen bij jullie te kijken. En zoals het Rotary betaamt, ieder doet dat op zijn eigen manier.

Dus bij mij op basis van getallen. Soms waren de getallen goed, soms was er nog ruimte voor groei. Ook heb ik jullie aandacht gevraagd voor onze eigen Rotary Foundation.

Veel te weinig leden realiseren zich dat wij een van de allerbeste goede doelen stichtingen in ons eigen huis hebben. Het gaat om het gebruiken van de Foundation door middel van Grants, én over het bijdragen in de vorm van donaties.

Het was voor mij enorm bemoedigend dat een aantal clubs die al enige tijd niet meer bijdragen, besloten hebben dat weer te gaan te doen. Die solidariteit, daar draait het ook om binnen Rotary.

Trots en vol vertrouwen draag ik het stokje over aan Ilja. Zij is er helemaal klaar voor en laat ons district verder ontwikkelen.

Dank voor een geweldig jaar!

Rotary organiseerde op dinsdag 25 juni jl. het congres Mentale Gezondheid in samenwerking met partners 113 Zelfmoordpreventie, de Vrije Universiteit Amsterdam, Rotaract, Mind en MindUs. In het AFAS Theater in Leusden kregen ruim 600 congresdeelnemers handvatten om het stigma rond mentale gezondheid te doorbreken en bredere bewustwording hierover te creëren.

Een prachtige dag met interessante workshops, inspirerende sprekers waaronder onze Rotary International President Gordon McInally, Ben Tiggelaar, Hanna Verboom, Lili Genee, Erik Schreder, Maarten van Ooijen, Bas van der Veldt, Marjolijn van Kooten en een prachtig muzikaal optreden van Hannah Mae.

De afsluiting van een inspirerende dag is, in bijzijn van onze Rotary International President Gordon McInally, het convenant ondertekent waarbij diverse partijen hun krachten gaan bundelen. Naast dit convenant is ook een aparte Rotary Actie Groep Mentale Gezondheid opgericht o.l.v. Wendy Boog. Het vertrekpunt van een beweging!

DGFR Golfwedstrijd 22 juli

Op 22 juli organiseert de Dutch Golfing Fellowship of Rotary (www.dgfr.nl) weer een prachtige zomerwedstrijd op golfpark De Haenen.

Zin om een keertje deel te nemen of lid te worden van deze gezellige Rotary fellowship, neem dan contact op met info@dgfr.nl

Bekijk de flyer van de DGFR