INTERNATIONAAL NIEUWS
Ik loop altijd met een glimlach op mijn gezicht de vergaderingen binnen in mijn thuisclub in McMurray, Pennsylvania.
Een paar jaar geleden kwam er iemand te laat. In plaats van de persoon uit te schelden, juichten we. Sindsdien hebben we er een traditie van gemaakt om alle leden toe te juichen als ze aankomen voor vergaderingen. Het is moeilijk om niet te glimlachen met zo'n begroeting. Er is niets krachtiger om leden te betrekken en te behouden dan een club die levendig, gastvrij en - ja - leuk is.
Denk terug aan wat je aantrok in Rotary. De kans is groot dat het niet alleen de serviceprojecten of professionele netwerken waren. Het waren de mensen - de vriendschappen, het gedeelde gelach en de vreugde van het werken aan een gemeenschappelijk doel. Dat is wat ervoor zorgt dat we terugkomen.
Als je op zoek bent naar dat gevoel van vreugde in je vergaderingen, wees dan niet bang om jezelf en je medeleden een aantal moeilijke vragen te stellen. Als je een aspirant-lid was, zou je dan lid worden van je huidige club? Het is een krachtige vraag, maar daar blijft het niet bij.
Hebben leden van je club het gevoel dat ze erbij horen? Zijn uw vergaderingen leuk? Zo nee, wat kun je er dan samen aan doen?
Probeer bij uw volgende vergadering of evenement iets nieuws om een paar extra glimlachen naar voren te brengen. Het zijn de simpele dingen die blijvende banden creëren en clubs gewoonweg onweerstaanbaar maken.
Hier is een voorbeeld van een club die in de goede richting beweegt.
De Rotary Club van Fukushima, Japan, combineert sinds 2021 verantwoordelijkheid voor het milieu met plezier voor de gemeenschap. In Japan hebben mensen het opruimen van afval tot een sport gemaakt die bekend staat als SpoGomi, en elk jaar organiseert de club een wedstrijd. Dit jaar moedigden meer dan 400 deelnemers elkaar aan terwijl ze samenkwamen om hun gemeenschap te verbeteren.
Dit evenement is een uitstekend voorbeeld van hoe Rotaryclubs plezier kunnen hebben, een verschil kunnen maken en tegelijkertijd het bewustzijn kunnen vergroten voor bredere wereldwijde uitdagingen. En dankzij het inclusieve, gezinsvriendelijke formaat kunnen mensen van alle leeftijden deelnemen.
Als we plezier hebben in wat we doen, wordt die energie aanstekelijk. Het is wat nieuwe leden aantrekt en onze clubs sterk en betrokken houdt. Het geeft mensen het gevoel dat ze erbij horen.
Retentie en cultuur gaan hand in hand. Hoe gezonder onze clubcultuur, hoe groter de kans dat leden blijven. Rotary magazine is een uitstekende bron voor inspiratie over hoe we onze clubcultuur kunnen verbeteren en de betrokkenheid van leden kunnen verdiepen. Ik moedig je aan om de verhalen en strategieën te verkennen en te putten uit de successen van andere clubs om ideeën te vinden die voor jou werken.
Samen kunnen we een meer betrokken, plezierige en inclusieve Rotary creëren waar elk lid trots op kan zijn om deel van uit te maken. Laten we met hernieuwde toewijding en enthousiasme doorgaan met het beleven van The Magic of Rotary.
.
Tijdens de Action Summit in Newcastle wees hij op een daling van het lidmaatschap met 33% in Groot-Brittannië en Ierland in de afgelopen 20 jaar in vergelijking met landen als Taiwan met 127% en India met 103%, die beide snel groeiden.
"Azië presteert beter dan elke Rotary-regio ter wereld in termen van groei; Taiwan, India, de Filippijnen (+52%), Korea (+35%)", zei hij. "En dan heb je nog de dalende aantallen waar Groot-Brittannië en Ierland deel van uitmaken; de VS (-29%), Canada (-34%), Australië (-36%) en Nederland (-25%)".
Waarom groeit Azië zo hard?
Het komt door de nieuwe clubs die worden gecharterd (658 in India tussen 2021-23 en 296 in Centraal- en Zuidoost-Azië). Groot-Brittannië & Ierland groeit niet; slechts 26 nieuwe clubs in dezelfde tijd.
Mário citeerde de Franse dichter Paul Valery, die zei:
HET PROBLEEM IS, DAT DE TOEKOMST NIET MEER IS,
WAT HET GEWEEST IS.
"Vroeger voorspelden we de toekomst met een zekere mate van veiligheid", voegde Mário eraan toe. "Wij waren vrij zeker hoe de toekomst er over 10 jaar uit zou zien. Maar wie kan het mij nu vertellen maar hoe ziet de toekomst eruit, vooral met kunstmatige intelligentie?"
Het enige dat constant is en duurzaam is de noodzaak van verandering. We moeten dit concept omarmen; hoe eerder hoe beter. Immers, als we willen dat de dingen blijven zoals ze zijn, zullen ze moeten veranderen."
De Braziliaanse Rotarian gaf toe dat hij geen magische oplossing voor het probleem had. Hij gaf als voorbeeld Duitsland, dat de afgelopen 20 jaar met 16.000 leden is gegroeid terwijl Frankrijk 8.000 leden verloor.
Hij wees ook op Nigeria, waar het inkomen per hoofd van de bevolking $2.400 per jaar is, een fractie van westerse wereldnaties.
"Er is geen toverstaf die het probleem zal oplossen, omdat onze culturen anders zijn," legde hij uit. "Het probleem is uniek en uniek voor elk landmet een competitie voor jongere geesten en talent."
"We hadden deze competitie 60 of 70 jaar geleden niet in Rotary, maar nu doen we mee voor de tijd van mensen. We concurreren met de mobiele telefoon, we concurreren met Facebook.
We concurreren met een online donatie, waarvoor je alleen een druk op de knop nodig hebt en dat je dan je vindt dat je je maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt genomen."
Rotary vraagt veel meer.
Rotary eist het beste van ons.
Ink president Mário wees op innovatie en drong er bij de Rotarians op aan nieuwe manieren te overwegen om zich aan te sluiten bij Rotary om het merk te verjongen. "Wat zijn onze toekomstplannen voor onze clubs?" vroeg hij.
Hij ging in op de uitdagingen van het voorspellen van toekomstige trends en de noodzaak van lange termijnactiviteiten voor planning en strategische partnerschappen om de relevantie en het succes van Rotary te waarborgen.
Continuïteit is een must. We veranderen ons management van bovenaf, maar we moeten nadenken dat er na ons ook mensen komen, die in onze voetsporen zullen treden. Er is voor alles een langetermijnplanning nodig; voor onze clubs, voor Rotary International, voor onze zones, voor onze districten. We moeten een beetje een zakelijke geest in onze instelling invoegen.
Bij partnerschappen moeten we samenwerken met advocaten, ingenieurs, artsen, tandartsen en onderwijsgevenden. Dat is waar onze potentiële toekomstige Rotarians zijn. Ze zijn niet binnen Rotary, ze vallen buiten Rotary, maar we moeten hun collectieve geest identificeren die uniek is voor onze organisatie.
Er zijn drie soorten leiders die ik zou willen voorstellen:
Wat voor soort leider ben jij?
* Het eerste type leider is degene die het voor elkaar krijgt.
* Het tweede type leider is degene die het laat gebeuren en
* Het derde soort leider is degene die verrast is door wat is er gebeurd.