xx

werving en landingsbaan

Rotaryclub Heerenveen

Van hoogstaand (de hogere status innemen) naar energieke warmte

Wat de Rotary vroeger uitstraalde is dat de Rotary geweldig is en dat het een eer is als je überhaupt lid mag worden. Dat mechanisme heeft anno 2024 zijn waarde verloren en jaagt eerder geïnteresseerden weg, dan dat het een magneet zou zijn. Ik stuur op liever op dit mechanisme: Elke persoon en ook elke organisatie of club heeft een ziel en bezieling. Hoe ouder een club is, hoe meer bezieling erin zit. Maar … hoe meer deze bezieling af en toe een update nodig heeft. De eerste vereiste voor bezieling die aantrekkelijk gevonden wordt is dat de bezieling warme energie uitstraalt. Kilte en hardheid stoot af en warmte trekt aan, daarom gaan we lekker op vakantie naar een warm land. En de tent moet energie uitstralen. Vandaar, dat ik naar een vorm van communicatie gezocht heb die energie en warmte uitstraalt. Overigens is het fijn als elke club dat op een eigen en authentieke manier doet. Wees je alleen wel bewust van het grote effect van energie en warmte.

Van black box naar openheid

Zelf vond ik de Rotary wat weg hebben van de Vrijmetselaars. Het gaat over hele belangrijke zaken, er hangt een mystieke sfeer omheen en er is weinig openheid van zaken. Vandaar de blogs op de site en zelfs een filmpje, waarin we ons voorstellen. Op de langere termijn zijn het delen van berichten, foto’s en filmpjes op social media wat mij betreft een must. Alleen als we zenden, worden we opgemerkt. Wie amper van zich laat horen en zien sterft in deze tijd een langzame dood en dat wil ik voorkomen

Van afstandelijk naar samen

Onze leden nodigen regelmatig iemand uit om informeel een vorkje mee te prikken. Pas bij verdere interesse de voorhangprocedure toepassen. Overigens krijgt het aspirant lid bij ons volledige inzage in de mail, omdat het immers over hem/haar gaat

Van passief wachten naar actief uitreiken

Voor aspirant leden kan de hoeveelheid info over Rotary Internationaal, Rotary Nederland en de plaatselijke Rotary Club een grote berg spaghetti lijken. Tot overmaat van ramp is er over sommige plaatselijke Rotary clubs amper info op internet beschikbaar en dit is de perfecte trigger om weer een keertje ouderwets gevonden te worden. De hoogste tijd dus om daarover zelf de regie te voeren.
De tijd dat nieuwe leden maar al te graag lid worden is voorbij. Beide ouders werken, er zijn meer dan plenty super leuke clubs & verenigingen en dank zij de digitalisatie en de social media gaat de tijd veel sneller. We kunnen niet meer wachten, totdat de duiven zelf naar binnen komen vliegen. We mogen de rode loper voor aspirant leden uitrollen en ze welkom heten. Dat vraagt een actieve houding. Met deze achtergrond zijn de documenten ontstaan die op onze website staan.

Van zoek het uit naar samen landen

Soms worden nieuwe leden te snel aan hun lot overgelaten. De volgend stap is dat elk nieuw lid aan een buddy gekoppeld wordt. Aanvullend kunnen ze per 2 maanden bijgepraat worden over een specifiek deel van Rotary. Dat kan voorafgaand aan het wekelijkse diner. Gewoon een uurtje eerder bij elkaar komen. Laat een relaxed 2-kanten gesprek ontstaan.

Van hun en hen naar wij en ons

Rotary werd ooit gezien en gevoeld als een soort van grote onneembare vesting. Tot mijn grote ervaring ervaar ik onze Rotary club als een verzameling van warmhartige en oprecht geïnteresseerde mensen. Wat ze delen is de waarde: Wie goed doet, goed ontmoet. Persoonlijk is het lid worden van Rotary Nederland voor mij van weinig waarde. Per slot van rekening zit ik niet elke maandagavond met heel Rotary NL. aan tafel. Waar ik een klik mee moet hebben is met de plaatselijke Rotary Club. Ga dus samen met jouw club naar wat jullie authentiek en uniek maakt. Op deze manier heb ik ook de blogs geschreven en de filmpjes gemaakt. Met behoud van de conservatieve waarden in een modern jasje gestoken. Tip: Durf op jouw en jullie manier meer smoel te hebben.

De bovenstaande 6 overwegingen zijn heel belangrijk.
Ik adviseer elke club om ze op eigen wijze te herschrijven en vorm te geven.

Wat zijn de kwalitatieve resultaten tot nu toe?

• Voor elke Rotarian bij onze Heerenveense club geldt, dat we iedereen die interesse heeft nu kunnen attenderen op onze site. Er staat nu actuele info op. Het is ons digitale visitekaartje geworden
  • We hebben afgelopen december een open kennismakingsavond gehouden, waarbij elk lid geïnteresseerden uitnodigde. Bij aanmelding werd elke gast per mail geattendeerd op de info op de site. Daarmee zijn de A4-tjes en de blogs een podium geworden om van daaruit allerlei activiteiten te organiseren
  • Al met al hebben we nu een gestructureerde manier van leden werven

Wat zijn de kwantitatieve resultaten tot nu toe?

• Anderhalf jaar geleden hadden we 29 leden
  • Dat daalde vlak voor de zomer van 2023 naar 25 leden
  • Op dit moment zitten we op 27 leden
  • Binnen 3 weken komen er nog 2 leden bij.