mei 2000

Nieuwsbrief mei 2000

Districtsconferentie op hoog niveau

375 Gasten konden we verwelkomen op de districtsconferentie, die zaterdag 15 april in schouwburg Ogterop in Meppel gehouden werd. De organiserende club Staphorst-Reestland had het al aangekondigd: een beetje anders dan anders. Een beetje later beginnen, een beetje vroeger eindigen, maar met voldoende tijd voor fellowship en hapjes en drankjes. Geen sponsoring en toch niet te duur en geen partnerprogramma. De dag was gebouwd om de vier sprekers heen. En die waren voortreffelijk. Na de opening door de voorzitter van de club en een welkomstwoord van mijzelf was het woord aan de personal representative van President Carlo Ravizza, oud-gouverneur Paul van Maanen, die op plezierige wijze over Rotary sprak. Voor diegenen, die het gemist hebben, zijn speech staat op de homepage van ons district. Zeer de moeite waard. Daarna de eerste inleider, dr. Anton Kruiderink, die tijdens de lunch voor veel stof tot gesprek zorgde. Na de lunch de drie andere sprekers, dr. Otto von der Gablenz, prof. dr. Lex Hoogduin en prof. dr. Rob de Wijk, afgesloten met een thee- en taartenbuffet. Daarna een boeiende paneldiscussie o.l.v. Frans van der Veen van RC Staphorst-Reestland. Veler ogen zijn geopend deze dag. Het is geen vraag meer of de Europese Unie wordt uitgebreid, maar in welk tempo. Een afsluitende borrel en een hapje en de eerste districtsconferentie van het jaar 2000 zat er op. Wie niet geweest is, heeft wat gemist.

GSE teams presenteerden zich

Op de districtsconferentie was een korte presentatie van de GSE teams. De teamleider uit Nederland, Hans Baron was de eerste die zijn team mocht voorstellen. Omdat hij uit Indonesië afkomstig is en zijn speech in het Engels begon, wekte dat verwarring. De dagvoorzitter meende een fout gemaakt te hebben en zei, sorry, dit is de Indonesische teamleider de heer Onggo Widjaya. Maar nee. De Nederlandse teamleider stelde zijn team van 3 dames en 2 heren voor in het Engels en de Indonesische teamleider stelde zijn team van 1 dame en 3 heren voor in het Nederlands. Wat betreft het Indonesische team hebben de clubs Heerenveen, Lelystad, Uithuizen-het Hogeland en Staphorst-Reestland als gastclubs gefungeerd. Zaterdag 29 april vliegen de teams gezamenlijk naar Indonesië. Wij hopen dat beide teams later terug kunnen kijken op een goede uitwisseling. In ieder geval mijn respect voor een ieder, die zich met de organisatie van deze programma’s bezighoudt, want het is echt een klus.

Friendship Exchange Committee

Van bovengenoemd committee, met name van mr. Calvin Litwiller uit Iowa, assistent Governor, ontving ik een brief met de vraag of iemand in ons district geïnteresseerd is in een friendship uitwisseling met district 6000 in het voorjaar van 2001. Het betreft dan voornamelijk een huizenruil. Adres bij mij bekend

Medical Equipment Bank

De nieuwste loot aan de Nederlandse Rotary- boom. De MEB houdt zich bezig met het inzamelen van medische apparatuur t.b.v. tweede en derde wereldlanden. Ook verzorgt zij de uitzending van vrijwilligers om het gebruik c.q. onderhoud van de apparatuur aan de mensen in het ziekenhuis te leren. Het is een activiteit voor alle Ned. Districten van Rotary International. December 1999 heeft zich ook de Board of Directors van R.I. achter dit initiatief geschaard en de MEB benoemd tot een Multi Districtscommissie voor de Ned. Districten. Er is veel geld nodig. Alleen al om de verzendkosten te kunnen betalen. Giften zijn welkom op bankreknr. 56.63.18.075 t.n.v. penningmeester Stichting MEB te Hoofddorp. Ook kan een club een MEB-project tot haar fundraising verklaren. Voor nadere informatie en evt. spreekbeurten bellen met Hans van Velsen, RC Haarlemmermeerlanden, 023-5614086

Waar blijft het geld (2)

In de nieuwsbrief van februari j.l. werd onder bovenstaande titel gerapporteerd over de exploitatietekorten van de Stichting Rotary Administratie Nederland (RAN) en over het onderzoek inzake de beheersing van de kosten van de RAN door twee deskundige Rotarians. Naar aanleiding van de aanbevelingen van deze twee onderzoekers is als volgt besloten:

Helderheid over de verantwoordelijkheden. De Algemeen Secretaris van de RAN (AS) is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het kantoor en het maandblad de "Rotarian". Het bestuur van de RAN is verantwoordelijk voor het te voeren beleid en het toezicht op de uitvoering ervan door de AS en het Gouverneursberaad (GB) op haar beurt voor de te verstrekken opdrachten aan de RAN.

Een aantal in de loop der jaren aan de RAN verstrekte opdrachten worden door het GB ingetrokken of vereenvoudigd. Het kantoor krijgt onverwijld de beschikking over gemoderniseerde software voor de ledenadministratie van de districten.

De begrotingsdiscipline wordt versterkt.

Voor het lopende jaar 1999-2000 zal door reductie van de aantal uit te brengen nummers van de "Rotarian" en door de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen het exploitatie tekort afnemen.

Noodkreet van de RAN

Sommige clubs hebben bij betaling van de vrijwillige bijdrage aan The Rotary Foundation verzuimd hun naam te noemen. Willen penningmeesters die de volgende bedragen (met datum, waarop bij de RAN bijgeschreven) overgemaakt hebben, dit aan de RAN melden ?

ƒ 5000,- (8-11) ƒ 2585,- (22-11) ƒ 1462,50

(30-11) ƒ 2240,- (10-2) ƒ 1085,- (14-2) ƒ 1680,- (25-2) ƒ 1470,- (28-2) ƒ 800,- (8-3) ƒ 500,-

(18-4)

Reminder

Districts Assembly, Info nieuwe leden en inkomende clubfunctionarissen

Dit vindt allemaal plaats op maandag 15 mei in Scholengemeenschap Stad en Esch, Randweg 1 in Meppel. Alle clubs hebben daar inmiddels een uitnodiging voor gehad. Aanvang 18.30 uur, broodjes te verkrijgen tegen betaling. Vergeet niet zo snel mogelijk op te geven. Het is eigenlijk een noodzaak voor alle beoogde doelgroepen.

Commotie Hersenstichting

Dank voor de brieven, die ik ontving. Het GB beraadt zich hierover. Ik kom terug op dit onderwerp in mijn volgende nieuwsbrief.