december 1999

Nieuwsbrief december 1999

De laatste maand van deze eeuw

Rotary International heeft aan de decembermaand geen specifiek thema meegegeven. Terecht, denk ik, want voor deze maand hebben we allemaal ons eigen thema. Sinterklaasvieringen of niet, kerstmis met vrienden en familie en nieuwjaarsbijeenkomsten. Veel huiselijke gezelligheid maar ook in veel Rotaryclubs wordt hier aandacht aan besteed: met kerstvieringen, nieuwjaarsborrels en met concerten ten bate van goede doelen. Ik hoop dat jullie allemaal met een goed (Rotary) gevoel een nieuwe eeuw ingaan.

Drie keer is scheepsrecht

In mijn 2 vorige nieuwsbrieven heb ik oproepen geplaatst voor; Een 8-persoons busje om het GSE-team uit Indonesië, dat ons land in de maand april 2000 bezoekt, rond te leiden en

Een Gouverneur voor het jaar 2002-2003

Het kan toch niet zijn dat van de ruim 2700 rotarians in ons district niemand hier zin in heeft. Een vriendelijk verzoek mij dit zo spoedig mogelijk te laten weten.

Ons Nederlandse GSE-team

Op 6 november heeft de selectie van de leden van ons GSE-team plaatsgevonden. Er waren 15 kandidaten en er kunnen slechts 5 uitgezonden worden. Ik heb met bewondering gekeken naar de zorgvuldigheid, waarmee zo’n selectie geschiedt. Hulde aan Wilfried Banning en zijn team. Aan het einde van een lange dag, die alle kandidaten als leuk ervaren hebben, hebben we een team van 2 jonge mannen en 3 jonge vrouwen samengesteld, waar Hans Baron als teamleider de komende maanden de voorbereidingen mee gaat maken.

Conferenties

De laatste maanden hebben Loes en ik 2 Rotary conferenties bezocht, in oktober de Presidential Conference in Brussel en in november The Rotary Institute in Brighton. Ger Oord als DGE en Sieka zijn hier ook geweest. Beide waren nuttige conferenties. We hebben veel opgestoken, veel rotarians uit andere landen gesproken en animerende verhalen gehoord. Er was een foundation seminar en er was gelegenheid om direct vragen aan de President Carlo Ravizza te stellen. De volgende Presidential Conference vindt plaats van 7-9 april 2000 in Dhaka, Bangladesh. Van 4-7 juni 2000 vindt de Rotary International Convention plaats in Buenos Aires, Argentinië. Diegenen, die hier belangstelling voor hebben, kunnen informatie bij mij vragen.

Audiëntie bij de Paus

De gouverneurs van district 2080 in Italië organiseren op 11 maart 2000 een ‘Grand Jubilee of the Year 2000 declared by Pope John Paul II’. De mis zal opgedragen worden in de Sint Pieter door kardinaal Paul Poupard, geassisteerd door Rotarian prelaten en priesters. Daarna is er een audiëntie bij de Paus. Er zijn al 4000 inschrijvingen. Ik heb informatie voor belangstellenden.

Council on Legislation

Ingesloten bij deze nieuwsbrief vinden jullie een bericht van de Werkgroep Nederlandse Afgevaardigden naar de COL. Ik wil er graag op aandringen dat jullie hier goede nota van nemen. Tijdens mijn clubbezoeken heb ik ervaren dat er nog wel eens kritiek is op de Amerikaanse regelgeving. Welnu, hier is de kans er iets aan te doen. In ieder geval zal dit punt aan de orde komen op de komende RBC’s.

Informatie voor de 2000-2001 Official Directory

Alle secretarissen hebben een formulier ontvangen met vragen voor deze directory. Het Rotarykantoor in Zürich verzoekt dit formulier volledig in te vullen en zo spoedig mogelijk te willen retourneren. Het is belangrijk dat de gegevens van iedere club up to date zijn.

Vlielandkamp

Komend jaar wordt dit kamp voor de 28ste keer georganiseerd en wel van 24 juli tot en met 3 augustus. Het kamp is bestemd voor kinderen uit probleemgezinnen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar. Er kunnen maximaal 90 kinderen geplaatst worden. Als gouverneur jeugdzaken heb ik afgelopen zomer dit kamp een dagje bezocht. Omdat gouverneur een beetje moeilijk uit te leggen was, was ik aangekondigd als burgemeester. Een heerlijke dag, vol ravottende, spelende, met water gooiende kinderen. Een weekje onbekommerd kind zijn betekent veel als een kind in een uitzichtloze situatie zit. De kosten voor aanmelding zijn dit jaar omhoog gegaan naar ƒ 500,-, maar deze deelnemersbijdrage is nog niet toereikend. Bij mijn clubbezoeken ben ik her en der potjes tegengekomen. Misschien kan zo’n potje eens geleegd worden ten bate van dit kamp. In ieder geval geef ik clubs, die geen kind hoeven aan te melden, in overweging een gift te doen. Aanmeldingsformulieren kunnen worden aangevraagd bij Rtn. J.H.D. van Ewijk, Postbus 128, 1400 AC Bussum en moeten voor 1 april 2000 binnen zijn. Alleen de eerste 90 aangemelde kinderen kunnen worden geplaatst.

Meppel-Most

RC Meppel heeft in het kader van haar 50-jarig bestaan in 1997 het initiatief genomen een jumelage te ontwikkelen tussen Meppel en een stad in Midden-Europa. Een aantal voorwaarden waren hieraan verbonden, zoals reisafstand en enthousiasme onder de wederzijdse bevolking. Het werd Most in Tsjechië. Vele uitwisselingen hebben plaatsgevonden b.v. in het kader van sport, cultuur (koren en orkesten), onderwijs, gezondheidszorg en bedrijfsleven. En na 2 jaar van vrijage had juist op de dag, dat ik mijn gouverneursbezoek bracht, de ondertekening plaatsgevonden. Het werd een wat ander gouverneursbezoek dan anders, maar bijzonder waardevol. Een grote delegatie uit Most was aanwezig, waaronder ook leden van de Rotaryclub aldaar. De communicatie verliep soms moeizaam, maar een tolk bracht uitkomst. Meppel zorgde dat 3000 bloembollen gepoot werden in de perken van het stadsplein in Most en Most pootte 4 bomen in het Wilhelminapark in Meppel. De voorzitter van Meppel eindigde zijn speech met de hoop dat bloembollen en bomen een goede metafoor zijn voor de ontwikkeling van deze stedenband. Een goed initiatief.

Rest mij

jullie allen een goede decembermaand te wensen in vreugde en vrede in ieders kleine wereldje en de hoop uit te spreken dat wij als rotarians dat andere stuk van de wereld niet zullen vergeten.

Goede feestdagen !