december 2000

Nieuwsbrief december 2000

Aan de besturen en commissies

1. Per 1 december 2000 is de officiële dollarkoers voor Rotary NLG 2,55 = 1USD

2. Herhaalde oproep voor kandidaten Regio RoFo commissaris (zie newsbrief november)

3. Alle clubs ontvingen via de RAN de acceptgiro voor de jaarlijkse afdracht Rotary Foundation. Gelukkig is het geld door veel penningmeesters reeds overgemaakt. Willen diegenen die dat nog niet hebben gedaan voor 1 januari de acceptgiro invullen en verzenden? Een aantal clubs hebben vorig jaar vergeten de RoFo bijdrage te betalen hoewel dat wel was gepland. Graag alsnog doen! Hartelijk dank daarvoor.

4. Aan het rijtje met Rotary Fellowships is een nieuwe toegevoegd:

The International Fellowship of Commedians and Storytellers.

WIE DURFT !

JE BENT WELKOM OP EEN DISTRICTBIJEENKOMST.

5. De District Assembly gecombineerd met voorlichting nieuwe leden en de info voor clubfunctionarissen zal worden gehouden op 23 april 2001, aanvang 18.30 tot 22.00 uur. Plaats wordt nog nader bepaald. NOTEER DEZE DATUM ALVAST!

Maandthema:

DECEMBER KENT GEEN THEMA – WEL BEZINNING

ALS JE NIETS WEET KUN JE ZORGELOOS ZIJN, MAAR ALS JE "WEET HEBT" MOET JE ER WAT AAN DOEN! -----CREATE AWARENESS, TAKE ACTION

Ik kreeg deze maand een verzoek om "enige informatie omtrent het lidmaatschap van Rotary" Daar zit je dan als gouverneur. Verwijzen naar een club, zou kunnen, maar dat is verantwoordelijkheid afschuiven. Toch maar zelf proberen een buitenstaander een kijkje te geven in de Rotarykeuken? Het volgende heb ik geantwoord:

Rotary is een internationale organisatie waarvan de leden worden gevraagd. Je kunt je dus niet opgeven om lid te worden. De leden van een rotaryclub vertegenwoordigen een beroep (vocational) , hebben een leidinggevende functie en staan goed bekend in de maatschappij. Van elk beroep kan maar één persoon lid zijn van een Rotaryclub. De bedoeling is dat vanuit het beroep elk lid zijn of haar waardevolle inbreng heeft in de club en vertelt hoe het in dat beroep toe gaat en waar je staat in je verhouding tot het personeel en de maatschappij, waarbij ethische dilemma's en discussies niet uit de weg worden gegaan. Rotaryleden hebben rechten maar ook plichten, zoals het voor minimaal 60% aanwezig zijn bij de wekelijkse bijeenkomsten (attendance) en het periodiek deelnemen in een bestuursfunctie of commissie. De clubcultuur is gebaseerd op ethische beginselen en met elkaar worden projecten uitgevoerd op humanitair en educatief gebied. Binnen Rotary is het "samen doen" een belangrijke functie, wat ook tot uitdrukking wordt gebracht in het gezamenlijk eten in elke clubbijeenkomst en het tezamen uitvoeren van projecten. Dit kan in de eigen omgeving maar ook nationaal of internationaal. Service Above Self behoort voor elke rotarian op te gaan.

Rotary Internationaal kent hiervoor aparte stichtingen en instellingen die allemaal beogen hulp te geven aan de medemensen die het minder hebben getroffen dan wij.

Anderzijds is de sociëteitsfunctie van de club erg belangrijk, waar de leden elkaar goed (leren) kennen en vertrouwen. In de club kun je vriendschappen opbouwen maar je kunt er ook in breder verband met je moeilijkheden terecht. Kortom Rotary is een vrijwillig lidmaatschap maar is niet vrijblijvend. Het lidmaatschap kost tijd, inspanning en geld.

Als je een dergelijk antwoord opschrijft dan besef je opnieuw dat we bevoorrechte personen zijn die zich vaak niet bewust zijn van dat voorrecht. December is een mooie maand om hierover na te denken.

Ik wens allen heel goede en waardevolle feestdagen.

"ROTARIAN",

magazine van Rotary Nederland

De stichting Rotary Administratie Nederland (RAN) heeft tot doel het bevorderen van de rotarygedachte in Nederland. Een van haar activiteiten is de uitgave van het magazine "ROTARIAN"

Al in het vorig jaar is, als gevolg van sterke kostenstijging, de verschijningsfrequentie van het blad aangepast. Dit zal dit jaar niet anders zijn. In de eerste maanden van het Rotaryjaar zijn de kosten te hoog geweest. Bovendien is de financiële ruimte door een tussentijdse herziening van de begroting verkleind.

Verschil van inzicht met het RAN-bestuur over de gevolgde en in de toekomst te volgen koers en de daarmee samenhangende kosten, was voor de hoofdredacteur, Martin Danko, aanleiding om zijn functie met onmiddellijke ingang ter beschikking te stellen.

Martin Danko heeft de afgelopen jaren ons verenigingsblad sterk vernieuwd. Voor zijn werk als hoofdredacteur verdient hij onze dank.

Het RAN-bestuur beraadt zich op de toekomst van het tijdschrift. Dat de communicatie met de leden moet blijven bestaan, staat vast. Over de wijze waarop zal binnenkort een besluit worden genomen.

Clubgegevens naar Rotary Internationaal?

(Global membership Database)

Enige maanden geleden vroeg Rotary Internationaal aan de clubs om ledenbestanden en daarmee samenhangende gegevens naar Evanston te sturen. Tot nu toe is nog steeds niet duidelijk hoe noodzakelijk en wenselijk die registratie is en hoe de bedoelde gegevens beheerd en gebruikt zullen worden. Alleen al het muteren van een dergelijk bestand kost kapitalen.

Voorlopig blijft het advies, - niets sturen! Per slot is de Rotaryclub lid van Rotary International en niet de individuele leden.

Ook de RAN zal bedoelde gegevens niet aan RI doorgeven.

Verwante Clubs

Sinds 1974 ontmoeten Serviceclubs die in Nederland actief zijn elkaar in de Stichting Interservice Nederland (SIN) . De SIN heeft allereerst een platform functie met onderwerpen ter bespreking als;

ledengroei, public relations, ledenblad, contributie en fiscale zaken.

Rotary moedigt samenwerking met andere serviceorganisaties aan. Op plaatselijk niveau bestaan soms al goede relaties waarbij rotaryclubs contacten leggen en informatie uitwisselen. Het is de moeite waard de website van de Serviceclubs te bezoeken: www.serviceclubs.org