juni 2002

Nieuwsbrief juni 2002

Het Rotary-jaar 2001-2002.

Dit Rotary-jaar loopt deze maand op z’n eind. Veel bestuurswisselingen zullen in de komende weken plaats vinden. Op deze bijeenkomsten zullen vele oud-voorzitters een blik terug werpen en de inkomende voorzitters hun plannen presenteren.

Zo gaat het ook met de gouverneur.

Als ik terugkijk op het aflopende Rotary-jaar dan doe ik dat toch met gemengde gevoelens.

Als totaliteit heb ik de funktie van gouverneur met genoegen vervuld. We hebben uitstekende bijeenkomsten gehad, denkende aan de Discon in Heerenveen, de Pets, de Districtsassembly, de Intercitymeetings en de RBC’n. Ik heb mijn speerpunten fellowship, service, membership en communicatie goed onder de aandacht kunnen brengen van de Rotaryclubs in ons district.

Teleurstellend is voor mij, dat er zo’n ongegronde weerstand bestaat bij meerdere gevestigde clubs om ruimte te geven aan het oprichten van nieuwe Rotaryclubs, laat staan dat zij hieraan hun medewerking willen verlenen.

Vele jonge mannen en vrouwen laten we op die manier in de kou staan. Toch denk ik dat we als district door moeten gaan met het opzetten van nieuwe clubs, om verstarring en vergrijzing van de bestaande organisatie tegen te gaan. Als het moet zonder de steun van een moederclub.

Een tweede teleurstelling is toch wel het getrek voor de Rofo-bijdrage. Zonder problemen geven we wekelijks 10 tot 20 euro uit voor onze eigen maaltijd, maar vinden 50 euro per jaar te veel voor de Rotary Foundation, terwijl de Rotary Foundation dit geld zo hard nodig heeft voor de kansarmen in onze samenleving, ver weg maar ook dichtbij. Wij zijn lid van Rotary International, de grootste service-organisatie in de wereld. Het Rotary-lidmaatschap is wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

Ondanks deze twee teleurstellende ervaringen kijk ik met voldoening terug op dit Rotary-jaar. We hebben met elkaar toch een bijdrage, hoe klein dan ook, kunnen leveren aan de wereldvrede en meerdere clubs hebben fantastische projecten opgezet en/of afgerond.

Mankind is our business.

Ik dank de stafleden voor hun geweldige ondersteuning en de rotarians van ons district voor het in mij gestelde vertrouwen en wens Haije Sybesma met zijn staf een heel goed Rotary-jaar 2002-2003 toe.

Actie kleingeld.

De actie kleingeld is voor de deelnemende clubs een groot succes geweest. Per club heeft dit meerdere duizenden euro’s opgeleverd. Het kleingeld is per club geregistreerd en wordt thans gesorteerd en geteld. Dit werk is door de Stichting Nederlandse Eurocollecte (SNE) uitbesteed aan twee nederlandse bedrijven, die daar nog zeker een half jaar mee bezig zullen zijn.

De uitbetaling van de helft van het netto omwisselingsresultaat in euro’s aan de clubs ter besteding aan de door die clubs uitgekozen goede doelen zal tegen het eind van 2002 plaatsvinden.

De website van SAKS, www.actiekleingeld.nl , blijft in de lucht. De inlognaam is club en het password is charter.

The Bill & Melinda Gates Foundation.

De Rotary Foundation van Rotary International is geselecteerd om de 2002 Gates Award for Global Health te ontvangen. Deze onderscheiding gaat gepaard met een bedrag van 1 miljoen dollar.

Het is een grote eer voor de Foundation, maar ook voor alle rotarians, die humanitaire of educatieve projecten ondersteunen. Het is wereldwijd een stimulans en een steun in de rug voor alle rotarians en geeft wereldwijd bekendheid aan onze aktiviteiten.

Rotary jubileumactie / KWF.

Op 29 oktober 1999 werd, ter gelegenheid van 75 jaar Rotary in Nederland en het 50 jarig bestaan van het KWF, de landelijke tv-actie "Scoren tegen Kanker" gehouden. Met de Rotary Jubileumactie/KWF werd toen een bedrag van 3,1 miljoen gulden op tv overhandigd. Rotary was met deze bijdrage de grootste sponsor van de actie.

De gelden waren toen slechts voor een deel ontvangen, maar de clubs zegden schriftelijk toe, soms grote bedragen, in termijnen te zullen voldoen. De laatste betaling hoopt de Stuurgroep voor het einde van dit Rotary-jaar te mogen ontvangen.

Alle ontvangen en/of toegezegde bijdragen van de clubs, alsmede de bestemming die de clubs aan hun bijdragen hebben gegeven, werden gepubliceerd in de Rotarian van 8 september 2000.

Op 30 juni 2002 zal de actie worden afgesloten en zal een eindrapport worden opgesteld. Dit eindverslag is bestemd voor alle Rotaryclubs in Nederland.

Group Study Exchange.

Zoals bekend heeft Rotary International uit zuinigheidsoverwegingen besloten de GSE-uitwisseling een keer in de twee jaar te financieren. Vanwege het enorme succes van de GSE-uitwisseling in de laatste jaren, heeft de staf van ons district besloten om in het tussenligende jaar een GSE-uitwisseling te realiseren binnen Europa op kosten van het district.

Rotary International.

Van Rotary International ontving ik onlangs het bericht, dat sinds 1 januari 2002 artikelen, die via de website van Rotary International ( http://shop.rotary.org/catalog ) worden besteld, vóóruit dienen te worden betaald. Dit kan per creditcard of door een bewijs van betaling te sturen in de vorm van een cheque, een fotokopie van de banktransfer e.d.

Clubberichten.

In verband met de wisseling van de wacht per 1 juli 2002 verzoek ik de clubs beleefd de clubberichten of clubverslagen met ingang van het nieuwe Rotary-jaar te zenden naar:

Haije Sybesma, De Woudhorne 89, 9101 NT Dokkum. Email: h.sybesma@zonnet.nl

Frits Mulder, Sydwende 17, 9204 KA Drachten. Email: f.w.mulder@12move.nl

Maup van Dijk, Tronderweg 4, 8423 VG Makkinga. Email: maupalja@worldonline.nl

Willem Scholte, Westeinde 2, 7975 RK Uffelte. Email: d1590@rotary.nl

Henk Doevendans, Dames Messelinkstraat 5, 8603 EB Sneek. Email: hedossnk@home.nl

Aktiviteitenlijst.

29-09-2002 Veiling in Lelystad