september 2003

Nieuwsbrief september 2003

Maandthema

''New generations Exchange'' (NGE) .
Naast de bestaande jeugdprogramma's is NGE een nieuwe vorm van jeugduitwisseling met eveneens de doelstelling: het bevorderen van een betere internationale verstandhouding.
Het NGE-programma richt zich op jonge mensen (18-25 jaar) - bij voorkeur uit Midden en Oost Europa - die in de eindfase van hun studie of in de beginfase van hun professionele loopbaan zijn. Het NGE-programma wordt uitgevoerd van club(s) tot club(s), maar ook van district tot district met zowel individuele deelnemers als kleine groepen. De duur van deze programma's is maximaal drie maanden. De inmiddels opgedane ervaringen tonen aan dat dit programma uitstekende mogelijkheden biedt voor een professionele ontwikkeling, waarbij het volgen van een stage en het verblijf in een Rotary-gezin voorop staan.      Nadere informatie:

NGE- coördinator Peter van Stratum
e-mail: euro.trainnig.foundation@hetnet.nl
tel.: 030-6563572 (privé) 030-6567786 (kantoor)

Voorzitter MJDC  Pieter Geertsema
e-mail: e-mail: pgmaevos@westbrabant.net
tel.: 0165-540722

Adviseur uitbreiding

In de vacature, ontstaan door het overlijden van Eduard van den Ouwelant, is Maup van Dijk (RC Oosterwolde), oud-districtssecretaris, bereid gevonden om deze functie te vervullen. Maup zal de mogelijkheden onderzoeken voor het stichten van nieuwe clubs in ons district.

Group Study Exchange (GSE)

Van 28 april tot en met 26 mei 2004 ontvangt ons district een GSE-team uit district 1050 (Manchester UK). Coördinator GSE Wilfried Banning (RC Oranjewoud-Heerenveen) heeft de betrokken clubs van ons district voor de organisatie en de huisvestinghierover bericht, t.w. Appingedam-Delfzijl, Eems-Dollard, Roden-Leek, Drachten-De Wouden, Dokkum, Bergum, Sneek, Bolsward, Joure, Steenwijk, Zwolle Noord en Beilen.  Van 14 april tot en met 12 mei 2004 zendt ons district een GSE-team uit naar Manchester UK.  Wilfried Banning heeft de clubs gevraagd 5 candidaten bij hem aan te leveren voor dit GSE-team vóór 24 oktober a.s.  De selectie van de candidaten zal plaats hebben op 8 november a.s.
Teamleider GSE-team D. 1590:  Ik verzoek de clubs mij candidaten aan te leveren voor een teamleider van het door ons uit te zenden GSE-team en wel vóór 15 oktober a.s. : Broekfinne 107, 9213 RN De Wilgen (0512-521902).

Rotary Foundation

Ons district had een succesvol jaar met de vrijwillige bijdrage aan de Rotary Foundation: ruim € 58.000! De clubs, die helaas geen bijdrage leverden, zal ik tijdens mijn clubbezoeken daarover aanspreken. Laten we in de komende jaren mikken op een vrijwillige gemiddelde bijdrage per lid van € 25 à € 30! De Rotary Foundation heeft dit geld hard nodig voor de financiering haar projecten. In september zend ik een brief dienaangaande aan alle clubs.

Charter RC Uelsen-Coevorden/Coevorden-Uelsen

Op 23 augustus 2003 ontving de eerste grensoverschrijdende club in ons district, RC Uelsen-Coevorden, het charter uit handen van DG Achim Baukloh van het Duitse D. 1850, waar deze club is geregistreerd.

Belangrijke data in 2003-2004:

Workshop nieuwe ledenadm.tbv secr./penn.m.   7 okt. 2003 Van der Valk Assen 20.00 uur
Intercity Meeting Regio I 20 okt.  2003  RC Drachten-de Wouden
Intercity Meeting Regio III 16 sept. 2003 RC Emmen-Monarch
President Elect Training Seminar (PETS)  26, 27 mrt. 2004 Assen (Hotel Van der Valk)
District Assembly  (DA) 27 mrt. 2004 Assen (Hotel Van der Valk)
Districtsconferentie (Discon) 3 apr. 2004 Drachten (RC Drachten)
RBC's:  Kampen,  Emmen-'tLoo,  Stadskanaal en  Franeker resp. op 13, 14, 20 en 21 januari 2004.

Clubvoorzitters doe mij een plezier ofwel ''Lend a Hand'': stel de maandbrief aan de orde tijdens de behandeling van ''Clubzaken''!

Met vriendelijke Rotarygroet,

Frits Mulder, DG 2003-2004 D.1590