oktober 2003

Nieuwsbrief oktober 2003

Maandthema: VOCATIONAL SERVICE

Vocational Service is de bekendste, maar voor vele clubs de moeilijkst hanteerbare avenue van Rotary: het nastreven van een hoge ethische standaard bij de uitoefening van je beroep, het tonen van maatschappelijke betrokkenheid en je via je beroep dienstbaar maken aan de samenleving.

Rotary stelt geen regels of wetten, maar stelt vragen. We kennen de 4-ways test: Is it the truth? (Is het zo?), Is it fair to all concerned? (Kan het zo?), Will it build goodwill and better friendship? (Mag het zo?), Will it beneficial to all concerned? (Moet het zo?) Enkele praktische invullingen:

in de clubs: beroepspraatjes, bedrijfsbezoeken, dilemma discussies e.d.

in ruimere zin: RYLA, JobRotary, Rotary Doctor Bank, Medical Equipment Bank, PUM-project, e.d. Dus heel wat mogelijkheden om de avenue zinvol in te vullen.

Tijdens de multidistrictsconferentie (MDC 2005) t.g.v. het 100-jarig bestaan van Rotary International op 16 april 2005 wordt Vocational Service centraal gesteld, omdat wij als gouverneurs vinden dat Vocational Service als één van de basisprincipes van Rotary bijzondere aandacht verdient.

GOUVERNEUR 2006-2007

Regeren is vooruit zien! Gaarne roep ik degenen op, die belangstelling hebben voor deze interessante functie, om zich vóór 1 november a.s. bij mij te melden: Broekfinne 107, 9213 RN De Wilgen, tel. 0512-521902. Criteria: minimaal 7 jaar Rotarian, waarvan een jaar als voorzitter.

HERHAALDE OPROEP!

Group study Exchange (GSE)

Van 28 april t/m 26 mei 2004 ontvangt ons district een GSE-team uit district 1050 (Manchester UK). Coördinator GSE Wilfried Banning (RC Oranjewoud-Heerenveen) heeft de betrokken clubs voor de organisatie en de huisvesting hierover bericht, t.w. Appingedam-Delfzijl, Eems-Dollard, Roden-Leek, Drachten-DeWouden, Dokkum, Bergum, Sneek, Bolsward, Joure, Steenwijk, Zwolle Noord en Beilen.

Van 14 april t/m 12 mei 2004 zendt ons district een GSE-team uit naar Manchester UK. Wilfried Banning heeft alle clubs gevraagd 5 kandidaten bij hem aan te leveren voor dit team vóór 24 oktober a.s. De selectie van de kandidaten zal plaats hebben op 8 november a.s.

TEAMLEIDER GSE: ik verzoek de clubs mij kandidaten aan te leveren voor een teamleider van het door ons uit te zenden team en wel vóór 15 oktober a.s.

Council on Legislation (CoL)

PDG Gé Schaeffer (RC Emmen) is benoemd tot afgevaardigde naar de CoL 2004, de wetgevende vergadering van Rotary International als opvolger van de in juli overleden PDG Eduard van den Ouwelant.

Multidistrictsconferentie (MDC 2005)

Op zaterdag 16 april 2005 wordt door de zeven Nederlandse districten een gezamenlijke districtsconferentie georganiseerd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Rotary International. Een aantal werkgroepen wordt hiertoe ingesteld, waarvoor Rotarians worden gezocht, die enthousiast willen meewerken om er een geslaagd evenement van te maken. Voorshands zijn dit de werkgroepen:

*Werkgroep Vorm en Inhoud: deze groep ontwikkelt inhoud en vorm van de conferentie. Het programma verloopt vooral langs de avenue Vocational Service. Serieus, bezinnend, maar ook met een knipoog naar ontspanning en feest. Het moet vooral een inspirerende dag worden.

*Werkgroep Catering en Logistiek: welke Rotarians willen hun schouders zetten onder deze uitdagende opdracht? Gevraagde kwaliteiten: creativiteit, inventiviteit en organiserend vermogen.

Een telefoontje of e-mail naar Jan Hemminga (RC Heerenveen), secretaris van de Landelijke Stuurgroep MDC-2005.

e-mail: jhemminga@hetnet.nl, tel.: 0566-551791

Club Internet Commissaris (CIC)

Voor een nog beter functioneren van het elektronische verkeer vraag ik namens de District Internet Commissie alle clubbesturen na te gaan of de functie van CIC op de juiste wijze wordt vervuld en een CIC te benoemen in de club, waarin nog geen CIC functioneert.

World Community Service/The Rotary Foundation (WCS/TRF)

De clubs, die projecten in voorbereiding hebben, waarvoor mogelijk matching grants van TRF kunnen worden verkregen, worden verzocht deze projecten zo vroeg mogelijk te melden bij de desbetreffende commissaris WCS/TRF in hun regio, te vinden in het Jaarboek 2003-2004 op pagina XXIX. Tijdige aanmelding vergroot de kans op het verkrijgen van een matching grant en voorkomt teleurstellingen!

De Rotarian, tijdschrift voor Rotary in Nederland

Clubs, die interessant nieuws te melden hebben vanwege hun activiteiten, projecten en acties, wek ik op om deze ook wereldkundig te maken via een artikel in onze Rotarian: e-mail: redactie@rotarian.nl

Helaas niet op één A-viertje,

met vriendelijke groet,

Frits Mulder, DG 2003-2004 D. 1590 RI

Clubvoorzitters,

Stel de maandbrief aan de orde tijdens de behandeling van ''Clubzaken''.