januari 2004

Nieuwsbrief Januari 2004

Een nieuw jaar!

Laat ik beginnen met alle leden en hun naaste familie een voorspoedig 2004 in goede gezondheid toe te wensen! Gaarne bedank ik al diegenen, die mij hun goede wensen stuurden.

Volgens de Rotarykalender is de maand januari de ''awareness month'', waarin ik u allen bij het begin van dit nieuwe jaar vraag om eens stil te staan bij de zin en het waarom van ons Rotary-lidmaatschap. Die dringende vraag zal in de loop van 2004 vaker aan de orde komen, zoals uit deze Maandbrief zal blijken.

Het zal mij vanwege belangrijk nieuws deze keer niet lukken mijn Maandbrief op één A4tje te krijgen! Daarom , bij wijze van uitzondering, twee A4tjes!

Rotary International 100 jaar!

Start landelijke discussie over de toekomst van Rotary in 2004.

De gouverneurs van de 7 Nederlandse districten hebben unaniem besloten een landelijke discussie op gang te brengen in alle clubs onder alle leden. Gevraagd zal worden na te gaan wat Rotary in deze tijd in onze samenleving kan betekenen, hoe wordt gedacht over de toekomst en hoe het lidmaatschap van Rotary wordt ervaren. Zijn we op de goede weg of moet er iets veranderen? Vragen, die regelmatig worden gesteld, maar helaas nooit fundamenteel zijn onderzocht en beantwoord.

In 2005, waarin Rotary International 100 jaar bestaat, wenst het Gouverneursberaad te weten waar Rotary staat en wat Rotary wil.

Om zich terdege te kunnen voorbereiden en zinvol te kunnen meepraten over de toekomst, ontvangen alle clubs in april 2004 als richtsnoer een studie over dit onderwerp met als speerpunt Vocational Service alsmede een sterkte/zwakte analyse en suggesties voor eventuele vernieuwing. De reacties van de clubs en hun leden worden in het najaar van 2004 verzameld en geanalyseerd.

Een speciale commissie zal zich buigen over een aantal cruciale onderwerpen. Ook zal een beroep worden gedaan aan jonge Rotaryleden (< 45 jaar) als ''klankbordgroep'' medewerking te verlenen aan de voorbereiding van deze landelijke discussie.

Ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van Rotary International organiseren de 7 Nederlandse districten gezamenlijk op 16 april 2005 een Multidistrictsconferentie in het Congresgebouw te Den Haag, waarin de uitkomsten van de discussie worden behandeld en eventuele besluiten over veranderingen aan de orde zullen zijn.

De Stuurgroep Multidistrictsconferentie 2005 (MDC 2005) verstrekt binnenkort nadere informatie opdat iedere club aan het denkproces over de toekomst van Rotary zijn bijdrage kan leveren.

DE TOEKOMST VAN ROTARY IS AAN DE ORDE.

Denk en doe mee!

JobRotary

Het succes van ''JobRotary'' in district 1560 is aanleiding tot een landelijke opzet.

Tijdens het laatste gouverneursberaad heeft Henk van Bruggen (RC Ermelo-Putten), de grondlegger van JobRotary, een presentatie gegeven over dit bij uitstek Vocational Service-project.

De positieve resultaten van de laatste vier jaar in regio I van district 1560 hebben ertoe geleid dat inmiddels ca. 40 rotaryclubs van de 66 hun medewerking verlenen aan JobRotary in D. 1560. De huidige gouverneurs bevelen dit project dan ook gaarne aan bij de clubs in de andere districten. Uitgebreide informatie is te vinden op de website www.jobrotary.nl

De doelstellingen van JobRotary zijn:

* het ondersteunen van werkloos werkzoekenden bij het vinden van een baan

* het realiseren van een omslag in denken m.b.t. ouderen en werk

De activiteiten van JobRotary zijn bestemd voor werkzoekenden, die:

ouder zijn dan 40 jaar en langer dan 6 maanden werkloos zijn.

Het is niet zo dat JobRotary beschikt over een bestand aan vacatures. Vooral wordt ondersteuning geboden in het zoekproces en geprobeerd daar, waar mogelijk, gebruik te maken van de Rotary-netwerken.

Werkgever, informeer bij de Stichting JobRotary om te vernemen welke zeer gemotiveerde werkzoekenden met veel werk- en levenservaring in het bestand staan, die nog voor lange tijd een positieve bijdrage aan de activiteiten van het bedrijf kunnen leveren.

''Help Honger Bestrijden''

Graag vraag ik aan alle clubs van ons district opnieuw de aandacht voor dit project, dat een initiatief is van de clubs Dokkum, Steenwijk en Hardenberg. Begin januari zend ik een brief met nadere informatie hierover aan alle clubs. Geef in ieder geval een reactie, positief of negatief! Laat de initiatiefnemers niet in de kou staan.

Enkele data

De regionale bestuurscontactvergaderingen (RBC) voor voorzitters, inkomend voorzitters en secre-tarissen komen eraan:

RC Kampen (regio IV):

13 januari 2004

RC Emmen-'t Loo (regio III):

14 januari 2004

RC Stadskanaal (regio II):

20 januari 2004

RC Franeker (regio I):

21 januari 2004

Voor zover besturen zich nog niet hebben aangemeld bij de organiserende clubs (met opgave van eventuele agendapunten), doe dit z.s.m. mogelijk! Afmelden i.g.v. verhindering is overigens wel zo correct!

Jaarboek 2004-2005

Voorzitters/secretarissen, per 1 februari 2004 dient de RAN te beschikken over de samenstelling van de besturen van de clubs voor het Rotary jaar 2004-2005. Worden die gegevens later ontvangen, dan kan de RAN niet instaan voor een correcte uitgave van het Jaarboek 2004-2005!

Gebruik LEAD. Indien de club nog niet is aangesloten op LEAD, verzoek dan daarom bij de RAN.

Districtsconferentie 2004 (DISCON 2004)

Op 3 april 2004 vindt de DISCON plaats in ''De Lawei'' te Drachten, georganiseerd door RC Drachten.

Thema: '' Lend a Hand'', de Rotary Familie.

Het organiserend comité zal binnenkort de nodige informatie toezenden.

Clubvoorzitters/secretarissen, doe mij een plezier en stel deze Maandbrief aan de orde tijdens de behandeling van ''Clubzaken'' en/of nog beter: e-mail deze Maandbrief ook aan alle clubleden

Bedankt voor het lezen van deze Maandbrief, wat langer dan anders. Volgende maand hopelijk weer één A4tje!

Met vriendelijke Rotarygroet,

Frits Mulder DG 2003-2004 D. 1590 RI.